IFostul pilot SMURD, Romeo Lupu a vorbit, în cursul serii de miercuri despre dubla tragedie aviatică care a avut loc în Constanța. În urma vastei sale experiențe, comandorul în rezervă a oferit primele ipoteze ale prăbușirii MIG-ului 21 LaceR și a elicopterului IAR330-Puma. Dispariția misterioasă a avionului de vânătoare și a elicopterului de pe radar au dat naștere mai multor speculații, având în vedere contextul tensionat al războiului care se desfășoară la câțiva km distanță de granița României.
În urma prăbușirii celor două aeronave, opt persoane și-au pierdut viața, lăsând Armata Română mai săracă. O anchetă de amploare va fi demarată pentru a se identifica cauzele celor două tragedii aviatice care au avut loc, miercuri seară, în zona localităţii Cogealac, judeţul Constanţa. Fostul pilot SMURD, Romeu Lupu, supraviețuitor al unui accident aviatic grav din 2006 a explicat principala cauză a tragediei. Acesta consideră că vremea deosebit de nefavorabilă și temperature aerului foarte scăzută ar fi de vină pentru prăbușirea celor două aeronave.
De asemenea, ultimul mesaj transmis de pilotul elicopterului a confirmat condițiile meteo nefavorabile, primind ordin să revină la bază.
„Este foarte greu de dat un verdict, pentru că informațiile noastre sunt foarte puține. Putem doar să spunem cauze posibile și cu un procent mai mare pentru cel pe care eu personal îl interpretez din ceea ce am văzut la televizor.
În acest moment știm cu certitudine că sunt niște condiții meteo nefavorabile, lucru pe care l-a spus prin stația radio și pilotul elicopterului. Pentru cei care zboară elicopterul, dar nu numai – pentru întreaga aviație, condițiile meteorologice din această seară, respectiv o temperatură a aerului între 0 și – 10/-15 grade și cu umiditate foarte mare, înseamnă condiții de givraj”, a explicat acesta, la Antena 3.
Deși principalul motiv până la această oră rămâne cel cauzat de condițiile meteo nefavorabile, fostul pilot nu a exclus posibilitatea altor cauze, precum o defecțiune a aeronavelor sau altă cauză, urmând ca o anchetă să dezvăluie adevăraretele motive ale acestor cumplite accidente.
„Uneori chiar și un pic peste 0 înseamnă condiții de givraj, adică la 1-2 grade. Dacă la sol sunt 1-2 grade, pe verticală temperatura scade în medie cu 6,5 grade la 1.000 de metri, asta înseamnă că și MIG-ul 21 și elicopterul au avut o evoluție într-o zonă de givraj.
Este o probabilitate foarte mare și aici s-ar putea să fie cauza. Dar nu putem exclude nici celelalte cauze pe care le-au exprimat alții care știu câte ceva din aviație”, a explicat Romeo Lupu.
Vă reamintim că fostul pilot SMURD a fost la un pas de moarte, în anul 2006, atunci când elicopterul pe care îl pilota în cadrul unei misiuni a aterizat forțat în Munții Bârgăului.
Din fericire, deși elicea și coada elicopterului au fost distruse, cei patru membri ai echipajului au supraviețuit, operațiunile de căutare ale acestora desfășurându-se pe o perioadă de cinci ore. Într-un final, cei patru membri ai aeronavei au fost găsiți de o echipă de salvamontiști.
Echipele SMURD, surprinse în căutarea pilotului avionului MIG-21 LanceR
Rămășițe din elicopterul prăbușit în Constanța, în cursul serii de miercuri: