Din ce în ce mai multe accidente, spun polițiștii, sunt generate de șoferi, în general de transport marfă sau persoane, care nu au achitate integral polițele RCA. Majoritatea dintre aceștia au contracte cu asigurător RCA, cu plata în rate, dar, mai spun polițiștii, aceștia uită să-și plătească ratele, iar cei păgubiți sunt puși în postura de a nu primi despăgubirile, în urma accidentelor.
Pe segmentul RCA auto din România, o piață de 900 de milioane de euro pe an, au rămas activi doar șapte asigurători. Este vorba de Euroins România, Allianz-Tiriac, Asirom VIG, Omniasig VIG, Generali România, Grawe România și Groupama Asigurări. Odată cu recalibrarea pieții, prețurile la polițe au crescut, iar autoritățile de reglementare au elaborat un plan legislativ de a încerca să stopeze creșterile. În februarie ASF anunța că a transmis Guvernului o adresă prin care solicită plafonarea prețurilor RCA pentru 6 luni.
„În urma analizei evoluției pieței RCA și a impactului tendințelor speculative asupra consumatorilor, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis să transmită Ministerului Finanțelor o propunere de Hotărâre de Guvern privind limitarea tarifelor RCA la tarifele de referință.
Pentru protecția consumatorilor și pentru stabilitatea piețelor pe care le supraveghează, Autoritatea utilizează toate resursele legislative și de reglementare pe care le are la dispoziție, împreună cu Guvernul României și alte autorități ale statului. Considerăm că Guvernul va ține cont în cel mai scurt timp de propunerea înaintată, tocmai pentru a proteja populația împotriva tendințelor inflaționiste sau speculative”, a declarat Nicu Marcu, președintele ASF.
Dar, deși autoritățile încearcă să stopeze creșterile de prețuri, se pare că sunt alte probleme neluate în seamă, și anume șoferii cu rate de plătit la polițele RCA și accidentele în urma cărora păgubiții rămân fără sumele aferente.
Conform legislației în vigoare, un asigurat poate încheia un contract cu un asigurător RCA stabilind, fie plata integrală, fie plata în rate. Datele statistice arată că asigurații cu plăți eșalonate, sunt în general șoferii de pe mijloacele de transport marfă sau de călători.
Polițiștii spun că în ultima vreme un număr tot mai mare de accidente au fost generate de șoferi care au optat pentru polițe RCA în rate și care au uitat să-și onoreze plățile către asigurător. Legea, care specifică această opțiune de asigurare, mai spune că, deși obligațiile de plată ale asiguratului au încetat, polița își menține valabilitatea, dar conform asigurătorilor, păbubiții așteaptă de multe ori extrem de mult până primesc sumele integrale de despăgubire prin polițele RCA ale rău-platinicilor.
„Sunt clienți care optează pentru plata în rate a asigurării RCA, iar apoi aleg să nu mai achite aceste rate. Asigurătorii au două opțiuni: pot urmări și colecta primele datorate sau rezilia asigurarea. În acest caz clientul își asumă riscul de a plăti din surse proprii daune de până la 7 milioane de euro în cazul unui accident auto.
Efectul unui astfel de comportament este evident: gradul de cuprindere în asigurare scade, în timp ce riscul întâlnirii în trafic a unui șofer neasigurat crește, cu efecte negative pentru toate părțile implicate, inclusiv pentru cel care alege să nu mai plătească asigurarea. În cazul unui accident și a unei polițe reziliate, BAAR va recupera daunele de la vinovat, inclusiv prin acțiuni în instanță.
Și nu în ultimul rând, un client care nu își plătește obligațiile, fapt care conduce la rezilierea poliței, poate primi o ofertă cu un preț mai ridicat la reînnoire”, au declarat reprezentanții unei firme de asigurare de top pentru Economia.net.
Rămâne să vedem care vor fi deciziile ASF în acest caz, și care vor fi și soluțiile fiabile, mai ales pentru păgubiți.