Examenul de Bacalaureat, modificat. Schimbările pe care Ministerul Educaţiei vrea să le facă pentru elevii din anul terminal
Schimbări importante în ceea ce privește Examenul de Bacalaureat. Cel mai important prag pe care îl au de trecut elevii va suferi câteva modificări, în urma unei decizii luate de Ministerul Educației. Ce noutăți vrea să aducă Ligia Deca la următoarele examene.
Se schimbă Bacalaureatul
Ministrul Educației a făcut un anunț extrem de important, valabil pentru toți elevii. Aceasta a explicat că dorește ca examenul de Bacalaureat să fie „mai relevant”, motiv pentru care a decis să impună câteva schimbări în ceea ce privește desfășurarea lui.
Precizările Ligiei Deca sunt urmare a cererii Asociației Elevilor din Constanța de a renunța la examenul de Bacalaureat, pe care l-a criticat pentru modul în care elevii sunt evaluați după 12 ani de învățământ. În acest context, a decis să impună mai multe reguli noi.
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat că modificările care vor fi făcute la examenul de Bacalaureat îl vor face „mai relevant” și a subliniat importanța certificarii competențelor elevilor. Astfel, consideră că examenul ar trebui să se concentreze pe aceste aspecte și să devină mult mai serios.
„Sigur, în legea Educaţiei există o schimbare de perspectivă: insistăm mai mult pe probele de competenţe, pe zona limbilor străine, avem şi un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de Bacalaureat îl vor face mai relevant atât pentru elevi, cât şi pentru întreaga societate.
Sigur, aud ceea ce este în spatele declaraţiei elevilor, şi anume faptul că îşi doresc să înţeleagă mai bine care este utilitatea examenului şi să fie, poate, mai adecvat pentru ceea ce îşi doresc ei să fac în continuare, iar aceste îngrijorări sunt unele legitime. Însă discuţia nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de Bacalaureat.
Este clar că avem nevoie de o certificare de competenţe, pentru că altfel nu putem să arătăm inclusiv pieţei muncii care sunt competenţele pe care un absolvent le are”, a precizat ministrul Educației.
Ce schimbări mai au loc în Educație
Ligia Deca a atras atenţia și asupra faptului că probele de la examenele naţionale s-au schimbat radical în ultima perioadă. Aceasta consideră că „au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competenţe”, motiv pentru care ar trebui să meargă în cu totul altă direcție.
„Inclusiv probele de examenele naţionale cred că în ultimii ani, dacă observăm, au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competenţe. Poate că nu e suficient. Vedem că există încă diferenţe între testările de tip PISA şi testările pe care le avem noi în mediul naţional.
În funcţie de profilul absolventului cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate – nu în sensul de grilă – ci în sensul de a putea compara rezultatele şi de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanţa sistemului, a şcolilor, a cadrelor didactice”, a spus Ligia Deca.
Ligia Deca a comunicat inspectoratelor școlare planuri de intervenție la nivel de școală în legătură cu rezultatele simulărilor de Evaluare națională. În plus, Ligia Deca a afirmat că programele de remediere ar trebui să aibă loc în primul rând la nivel școlar, astfel încât familiile să nu plătească pentru pregătire suplimentară.
Planurile cadru vor fi dezbătute public după ce experții le vor crea, a spus Ligia Deca. Ea a subliniat că acestea vor fi concepute astfel încât liceul să urmărească „interesul elevului” și să ofere mai multe opțiuni, din care acesta să poată alege și să ia o alegere foarte bună.