Datele furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că România e ca acum 2000 de ani în ceea ce privește starea drumurilor. Aproape o treime (32,8%) din drumurile țării sunt pietruite și de pământ.
Ne poate consola faptul că stăm mai bine ca la sfârșitul lui 2017, când 35% din rețeaua de drumuri publice la nivel naţional era pietruită sau de pământ. În acest ritm, vor trece ani buni până când vom putea circula în condiții normale pe majoritatea drumurilor țării. Asta dacă autoritățile se ocupă de întreținerea celor care acum sunt în stare bună.
România avea 86.234 de kilometri de drumuri publice (17.740 km – 20,6% drumuri naţionale, 35.085 km – 40,7% drumuri judeţene și 33.409 km – 38,7% drumuri comunale) la finalul anului 2018.
„Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra: 36.689 km (42,5%) drumuri modernizate (în proporţie de 92,4% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 21.298 km (24,7%) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 28.247 km (32,8%) drumuri pietruite şi de pământ”, se arată într-un comunicat emis de INS.
Din păcate, nici măcar drumurile publice care nu sunt pietruite sau de pământ nu sunt tocmai bune de circulat pe ele. 38,4% din lungimea drumurilor modernizate şi 46,6% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită, adică aveau nevoie de reparații urgente.
„Din totalul drumurilor naţionale, 34,9% (6194 km) erau drumuri europene, 4,6% (823 km) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulație, 10,6% (1873 km) drumuri cu 4 benzi, 1,6% (290 km) erau drumuri cu 3 benzi şi 0,2% (31 km) drumuri cu 6 benzi. Drumurile judeţene erau în proporţie de 40,4% drumuri modernizate și 38,2% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.”, precizează sursa citată.
Ne putem mândri însă cu faptul că lungimea autostrăzilor crescuse cu 7,9% (60 km) la finalul anului 2018, comparativ cu aceeași perioadă a lui 2017.
În ceea ce privește liniile de cale ferată electrificată, acestea reprezentau 37,4% din reţeaua de căi ferate în exploatare la sfârșitul anului 2018.