Vești importante pentru șoferii din Europa. Ca un prim pas important în domeniul securității, automobilele vor fi nevoite să poarte la bord, prin lege, o cutie neagră, precum avioanele. Implementarea acestuia se va face în două etape. Iată tot ce trebuie să știi despre această decizie.
Prima etapă prevede că, începând cu data de 6 iulie, toate modelele noi de autoturisme, camioane, autobuze și vehicule comerciale aprobate vor trebui să includă acest nou sistem în echipamentele lor de serie.
Peste doi ani, mai exact din 7 iulie 2024, toate mașinile care vor fi înmatriculate pentru prima dată vor fi nevoite să îndeplinească această cerință.
Noul dispozitiv, cunoscut colocvial ca o cutie neagră prin analogie cu cele folosite în aviație, primește denumirea tehnică de EDR (Event Data Recorder). Funcția sa este de a înregistra un număr mare de date care sunt utilizate pentru a analiza circumstanțele anterioare unui accident.
Mai exact, EDR înregistrează informațiile care sunt generate în timp ce vehiculul se află în mișcare și salvează informațiile care apar în intervalul de timp cuprins între 30 de secunde înainte de producerea accidentului și 10 secunde după.
În datele stocate de EDR sunt înregistrate variabilele diferiților parametri ai mașinii. Printre altele, se înregistrează viteza, accelerația, frânarea, poziția volanului sau starea centurilor de siguranță. De asemenea, se va ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, precum și forța impactului (longitudinală și laterală), turația motorului și înclinarea vehiculului.
Atașată sub scaunul șoferului, cutia neagră va deveni obligatorie. Ea stochează aceste informații importante pe un microcip. Astfel, după un accident, doar anchetatorii, autoritățile judiciare și agențiile oficiale de siguranță rutieră vor avea acces la acestea pentru a studia cauzele accidentului folosind un program special de calculator.
Reglementările europene aprobate în acest sens prevăd în mod expres că colectarea datelor nu va include nicio informație personală a șoferului sau a pasagerilor. De exemplu, conversațiile dintre ei sau locația GPS a vehiculului nu vor fi înregistrate.
Așa cum sa întâmplat deja cu alte echipamente de siguranță și asistență la conducere, este de previzibil că caracterul obligatoriu al EDR va face prețul mașinilor puțin mai scump.
Cu toate acestea, această creștere ar putea fi compensată de o scădere a primelor de asigurare. Acest lucru s-a întâmplat deja în Statele Unite după implementarea EDR în urmă cu câțiva ani, deoarece a fost confirmată o relație directă cu o îmbunătățire a statisticilor accidentelor.