În urmă cu o lună, pe 3 octombrie un avion ușor pilotat de miliardarul român Dan Petrescu s-a prăbușit într-o clădire de birouri goală în apropiere de Milano. În urma dezastrului toți cei aflați în avion, inclusiv soția și fiul său, precum și toate cele cinci persoane aflate la bord, aveau să moară.
Monomotorul Pilatus PC-12 decolase de pe aeroportul Linate din Milano la scurt timp după ora 13.00 și se îndrepta spre Olbia, în nordul insulei italiene Sardinia. Avionul s-a prăbușit câteva minute mai târziu într-o clădire din San Donato Milanese, un oraș situat la sud-est de Milano, potrivit agenției de aviație ANSV, care a deschis o anchetă.
Martorii au declarat că avionul era deja în flăcări înainte de a se prăbuși peste o clădire de birouri aflată în renovare. Soția miliardarului Dan Petrescu, în vârstă de 65 de ani, care avea și cetățenie franceză, și fiul lor Dan Ștefan, în vârstă de 30 de ani, au fost uciși. Presa italiană i-a identificat pe ceilalți pasageri ca fiind antreprenorul Filippo Nascimbene, un tânăr de 33 de ani din Lombardia, împreună cu soția, fiul său mic și soacra, care aveau cetățenie franceză.
Dan Petrescu, în vârstă de 68 de ani, era unul dintre cei mai bogați oameni din România. El conducea o importantă firmă de construcții și deținea o serie de hipermarketuri și centre comerciale. De asemenea, el deținea și cetățenia germană, conform Corriere della Sera. Flăcările au cuprins clădirea cu două etaje, situată lângă terminalul liniei galbene de metrou. „Impactul a fost devastator„, a declarat Carlo Cardinali, de la brigada de pompieri din Milano, pentru agenția de presă Ansa.
Procurorul adjunct Tiziana Siciliano a declarat, citată de Corriere, că a fost recuperată cutia neagră a avionului. La recuperarea de la locul accidentului a cutiei negre a participat și un specialist român.
Agenția Italiană pentru Siguranța Zborurilor a extras memoria din cutia neagră a avionului privat care s-a prăbușit pe 3 octombrie. Procurorii Parchetului din Milano, împreună cu specialiști în aeronautică, încep să studieze datele, anunță Corriere della Sera.
A fost nevoie de mai mult de o lună pentru a ajunge la conținutul cutiei negre a avionului Pilatus PC-12, care s-a prăbușit la scurt timp după ce a decolat de pe aeroportul Linate din Milano pe 3 octombrie, provocând moartea a opt persoane.
Investigarea cauzelor accidentului prinde astfel viață, iar informațiile conținute în așa-numitul „înregistrator de date ușoare” vor fi cruciale în încercarea de a formula o analiză dinamică a zborului. Pasul, extrem de important în desfășurarea anchetei, este confirmat de Agenția Națională pentru Siguranța Zborurilor din Italia (ANSV), care a procedat la „extragerea memoriei” vineri, 12 noiembrie, „în laboratoarele sale din Roma”.
Extracția a fost efectuată nu doar în cadrul anchetei ANSV, care are ca unic scop prevenirea unor accidente viitoare, ci și din partea Parchetului din Milano, care anchetează cazul pentru a afla cine se face vinovat de prăbușirea avionului și de moartea celor opt persoane.
„Operațiunile au fost asistate de un anchetator al Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile din România, de consultantul tehnic al Parchetului din Milano, precum și de alte persoane abilitate în mod legal să participe la activitatea în cauză.
Acțiunea a fost finalizată cu succes, iar datele conținute în memorie au putut fi recuperate. În viitorul apropiat, în cadrul investigațiilor respective și cu respectarea scopurilor diferite ale acestora, datele extrase vor fi analizate”, anunță instituția.
Aeronava, cu destinația Olbia, a decolat și s-a prăbușit pe 3 octombrie, la prânz, din motive care nu au fost încă stabilite. Experții care au citit parametrii de zbor presupun că blocajul motorului este cea mai probabilă cauză. Cu toate acestea, nu se știe ce a provocat acest lucru.
Procurorii italieni și ANSV spun că în cutia neagră nu există date care să se refere la ziua tragediei. Acesta este rezultatul primelor analize, despre care a fost informat Parchetul General, asupra înregistratorului de rflight recorder, care nu este obligatoriu pentru acest tip de aeronavă, preluat de laboratoarele Agenției Naționale pentru Siguranța Zborurilor. Investigațiile tehnice nu sunt însă finalizate.
În urmă cu trei zile s-a aflat că, în cadrul expertizei tehnice irepetabile dispuse de Procuratură, a fost deschis înregistratorul de zbor recuperat și au fost găsite și extrapolate datele conținute în memorie. Din primele analize, nefinalizate și care vor continua, a reieșit că acele date depistate în acest moment sunt tot din aprilie și că nu ar exista niciuna care să se refere la lunile următoare și la ziua prăbușirii.
Acest tip de „cutie neagră”, printre altele, care nu este obligatorie pentru acest tip de aeronavă, trebuie activată, urmând anumite proceduri, și trebuie, de asemenea, să fie supusă în mod constant la întreținere. În momentul de față, ceea ce se pare este că aceasta nu ar înregistra date începând cu luna aprilie.
În cazul în care ar urma să apară certitudinea, odată cu încheierea procesului de investigațiilor tehnice, a absenței datelor în memorie pentru data de 3 octombrie, în acel moment ancheta, coordonată de adjuncta Tiziana Siciliano și de Filippini și Clerici, va trebui să se deplaseze prin ipoteze privind ceea ce s-ar fi putut întâmpla.
Vor trebui analizate din nou înregistrările video care au filmat căderea, dialogul dintre pilot și camera radar și a pieselor rămase din aeronavă, inclusiv a unei părți din motor, și cu examinările medico-legale asupra rămășițelor victimelor și în special ale pilotului.
Printre ipotezele deja luate în considerare în cadrul investigațiilor se numără eroarea umană, adică o manevră greșită sau riscantă în timpul unei schimbări de curs, sau o boală a pilotului. Cu toate acestea, pilotul nu a emis nicio alarmă specifică către camera radar, căreia îi ceruse traseul de întoarcere la aeroport la scurt timp după decolare.
O ipoteză este că pilotul, miliardarul român Dan Petrescu, în vârstă de 68 de ani, a fost victima unei dezorientări, care l-a determinat să piardă toate coordonatele. La bord se mai aflau soția sa, în vârstă de 65 de ani, fiul Dan Ștefan și un prieten canadian, dar și un alt cuplu.
Este vorba de un cuplul format din italianul Filippo Nascimbene, în vârstă de 33 de ani, soția sa, Claire, în vârstă de 33 de ani, fiul lor Raphael, în vârstă de un an, și mama lui Claire, în vârstă de 65 de ani.