Mapamondul trebuie să se obișnuiască cu faptul că mașinile vor avea ceva în dotare ce numai avioanele au. Dotarea, normal, devine obligatoriu și pentru mașinile din România. Așadar, care este schimbarea majoră anunțată în UE în ceea ce privește mașinile.
Pentru că tot mai multe autovehicule apar pe drumurile din toată Europa, în curând, anunță UE, măsurile actuale de siguranță nu vor mai face față, motiv pentru care este nevoie de ceva nou.
Comisia Europeană consideră că pentru reducerea numărului de vătămări și decese din accidente rutiere trebuie adoptat un set de tehnologii noi.
Astfel, pe 27 noiembrie 2019, a apărut Regulamentul 2019/2144 al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil de la 6 iulie 2022 și în care se pomenește despre un dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele, care seamnănă cu „cutia neagră” de la avioane.
Cutia neagră a avioanelor, care este portocalie de fapt, strânge datele înregistrate în timpul zborului și ajută în cercetările efectuate ulterior accidentelor aviatice. Cutia neagră stabilește cauzele accidentului.
Înregistrează două ore de conversație și zgomote de fundal din timpul zborului. Are culoarea portocalie pentru a putea fi identificată mai ușor printre resturile avionului.
Experții nu le numesc cutii negre, ci dispozitive de înregistrare a datelor, așa cum spune Regulamentul UE despre cutiile negre ale mașinilor.
Articolul 3 din Regulamentul Parlamentului European arată că „dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele înseamnă un sistem al cărui scop constă exclusiv în înregistrarea și stocarea parametrilor critici legați de accident și a informațiilor cu puțin timp înainte, în timpul și imediat după o coliziune”.
De asemenea, Art. 6 din Regulament face puțină lumină cu privire la datele pe care aceste dispozitive le vor putea înregistra:
-starea și rata de activare a tuturor sistemelor de siguranță, a sistemului eCall 112 de la bordul vehiculului, activarea frânelor și orice parametri de intrare relevanți ai sistemelor active de siguranță și de evitare a accidentelor instalate la bord,
-viteza vehiculului;
-frânarea;
-poziția și înclinarea vehiculului pe șosea.
Toate acestea cu o limită temporală de 30 de secunde înainte și după accidentul rutier, de unde se poate trage concluzia că aceste dispozitive nu vor înregistra conversațiile din mașină la momentul accidentului, așa cum se întâmplă în cazul avioanelor.
În ceea ce privește datele înregistrate, în primul rând, modul în care dispozitivele înregistrează și stochează datele trebuie să garanteze că ele sunt anonimizate și protejate împotriva utilizării inadecvate.
În ultimul rând, datele înregistrate pot fi puse la dispoziția autorităților naționale, însă numai în scopul cercetării și analizei referitoare la evenimentele rutiere.