Devine obligatoriu de mâine pentru șoferii din România. Aparatul pe care trebuie să-l ai în mașină
Luna trecută, Comisia Europeană a publicat specificațiile tehnice finale pentru un anume tip de dispozitive. Conform documentului, acestea reprezintă una dintre noile tehnologii obligatorii. Implementarea acestora a fost convenită în cadrul unei actualizări din 2019 a legislației UE privind siguranța vehiculelor. În urma aprobării acestor directive, devine obligatoriu de mâine pentru șoferii din România acest dispozitiv.
„Cutiile negre” vor fi obligatorii pentru mașinile din Europa. Devine obligatoriu de mâine pentru șoferii din România
Începând cu 6 iulie 2022, producătorii de automobile vor fi obligați să echipeze noile modele destinate pieței europene cu un fel de „cutie neagră”. Acestea vor înregistra datele tehnice, date care pot fi folosite în caz de accident. Dar despre ce date este vorba și cine va avea acces la ele?
Uniunea Europeană intenționează ca toate mașinile noi să fie echipate cu noi sisteme de înregistrare a datelor. Dispozitivile vor fi similare celebrelor „cutii negre” utilizate la bordul avioanelor. Ideea este de a avea acces la un set de date tehnice specifice referitoare la secundele care preced coliziunile, mai mult sau mai puțin grave.
Acest lucru se aplică tuturor categoriilor de autoturisme, dar nu și autovehiculelor cu două roți. Numai agenții de aplicare a legii vor fi autorizați să acceseze aceste date. Accesarea se va face doar atunci când este necesar. Companiile de asigurări, conform directive UE, nu vor avea acces la aceste date.
Informații utile despre aparatul pe care trebuie să-l ai în mașină
Printre datele implicate se numără în special viteza vehiculului, frânarea, unghiul volanului, înclinarea acestuia pe șosea și dacă diferitele sisteme de siguranță ale vehiculului erau în funcțiune, începând cu centurile de siguranță. Sistemul va permite, de asemenea, identificarea exactă a tipului de vehicul și va oferi producătorilor un feedback cu privire la incidentele îngrijorătoare.
Se promite că toate datele vor fi anonime. Datele nu vor include numărul de identificare al vehiculului sau orice alte informații care ar putea identifica proprietarul vehiculului. Și, spre deosebire de cutiile negre ale aeronavelor, nu vor fi înregistrate conversațiile din cabina de pilotaj.
Acest sistem nu poate fi dezactivat și va funcționa în mod continuu de îndată ce vehiculul este în mișcare. Cu toate acestea, datele înregistrate vor fi suprascrise în mod constant cu date noi, cu excepția secundelor dinaintea și după coliziuni. Sisteme similare sunt deja în vigoare în SUA, Coreea, Japonia și Elveția.
Cerințe solide privind confidențialitatea datelor
În legislație au fost incluse cerințe solide privind confidențialitatea datelor, dar ETSC și alte organizații de experți au avertizat anul trecut că interpretarea Comisiei Europene în ceea ce privește cerințele tehnice este prea strictă, iar datele de timp și de localizare ar putea și ar trebui să fie puse la dispoziția părților autorizate, cum ar fi investigatorii de coliziuni și cercetătorii în domeniul siguranței.
În raportul său recent privind siguranța rutieră, Parlamentul European a solicitat, de asemenea, Comisiei „să se asigure că toate elementele de date relevante pentru analiza aprofundată a accidentelor și pentru cercetarea în domeniul siguranței rutiere (inclusiv locația, data și ora) trebuie înregistrate și stocate de către EDR”. Frank Mütze, specialist în siguranța vehiculelor la ETSC, a declarat:
„Acesta este cu adevărat un autogol pentru siguranța rutieră. Scopul inițial al obligativității de a introduce EDR-uri în vehiculele noi a fost acela de a oferi o sursă de date care să ajute la prevenirea accidentelor viitoare.
Excluderea recuperării informațiilor de localizare și de timp face ca datele dispozitivelor să devină mai puțin fiabile. Practic este inutilă pentru cercetătorii în domeniul siguranței rutiere. Sperăm că această legislație poate fi revizuită și actualizată cât mai curând posibil.”
Aparatele de înregistrare electronică a datelor stochează datele doar atunci când are loc o coliziune. Prin urmare, nu s-a pus niciodată problema ca EDR-urile să fie utilizate pentru a urmări în permanență mișcările vehiculelor.