Turismul este privit de mult timp ca un agent al dezvoltării economice, însă, în lipsa unei strategii de țară, promovarea destinațiilor turistice din România este aproape inexistentă. Situația s-a potențat pe vreme de pandemie, când turismul nu primește deloc ajutor din partea Guvernului. Ironia face ca pagina de Facebook a Ministerului Turismului să fie folosită, obsesiv, pentru promovarea imaginii unui secretar de stat. Mai multe detalii, în continuare.
La capitolul promovarea frumuseților țării, vecinii bulgari ne dau o lecție și poate că ar trebui să învățăm de la ei. În acest sens, Ministerul Turismului din Bulgaria a realizat 20 de clipuri de promovare a destinaţiilor mai puţin cunoscute. La fel ca și România, țara vecină a fost afectată, la rândul ei, de criza pandemică. În schimb, autoritățile de acolo fac tot ce le stă în puteri pentru a salva turismul de la faliment.
La noi, însă, pagina de Facebook a Ministerului Turismului este intens folosită pentru a promova imaginea unui secretar de stat care ar trebui să se ocupe de turism. Sunt presărate, pe ici pe colo, câteva clipuri cu artiști români care ne îndeamnă să vizităm locurile frumoase din țara noastră.
În timp ce alții fac eforturi pentru a aduce în lumina reflectoarelor frumusețile naturale (ca de exemplu vecinii bulgari despre care am amintit), în România destinații turistice de vis au parte de zero promovare. Vă oferim doar câteva exemple: Trovanţii din Buzău, Podul lui Dumnezeu din Mehedinţi (care este total ignorat de autorități), Grădina Zmeilor din Sălaj, un loc splendid, unic în Europa, dar tratat cu indiferență de liderii Ministerului Turismului. Și lista poate continua!
În „lupta“ pentru atragerea turiștilor străini, România a pierdut de mult în fața Bulgariei. Dacă autoritățile nu se grăbesc să schimbe strategia, același lucru se va întâmpla și în ceea ce privește atragerea turiștilor români.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în mai 2020 au scăzut cu 96,9% comparativ cu cele din luna mai a anului 2019, până la 34.000, cele are turiștilor străini reprezentând procentul de 3,8%.
Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în luna mai 2020 au însumat 65.700, în scădere cu 97% faţă de cele din luna mai 2019. Din totalul de înnoptări, cele ale românilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 93,9%, în vreme ce înnoptările turiștilor străini au reprezentat 6,1%.
Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare în luna mai 2020 a fost de 6,9% pe total structuri de cazare turistică, în scădere cu 23,4 puncte procentuale faţă de luna mai a anului 2019. Indici mai mari de utilizare a locurilor de cazare în luna mai 2020 s-au înregistrat la moteluri (10,4%), vile turistice şi cabane turistice (fiecare cu câte 9%), pensiuni turistice (8,5%), bungalouri (7,5%), hosteluri (7,2%) şi hoteluri (6,7%).