O nouă analiză a specialiștilor de la Victoria&Albert Museum din Londra a constatat un lucru surprinzător.
Potrivit acestora, temperaturile fluctuante și umiditatea din depozit au făcut posibilă o descoperire uimitoare.
Se pare că o sculptură de ceară veche de 500 de ani atribuită lui Michelangelo ar putea deține amprenta faimosului artist renascentist.
Michelangelo ar fi creat sculptura în ceară ca studiu pentru o sculptură mai mare pe care a planificat-o pentru Bazilica Sf. Petru din Vatican, potrivit unui comunicat al BBC Two, care tocmai a lansat noul sezon al „Secretelor muzeului”.
Cu toate acestea, sculptura mai mare nu a fost niciodată finalizată, iar acum modelul aparține Muzeului Victoria și Albert din Londra.
Numită „Un sclav”, figurina de ceară fusese expusă, dar curatorii au mutat-o dintr-o galerie de la un nivel superior în timpul primăverii neobișnuit de calde din 2020 într-o zonă de depozitare mai rece când muzeul s-a închis temporar în timpul pandemiei COVID-19.
Cinci luni mai târziu, curatorii au verificat figurina depozitată și au observat o amprentă care nu a mai fost văzută până acum pe partea din spate a sculpturii.
Cel mai probabil temperaturile fluctuante și nivelurile de umiditate au modificat compoziția de ceară a figurinei, ceea ce a făcut ca amprenta să devină mai evidentă, au declarat cercetătorii de artă pentru Times.
Având în vedere că Michelangelo ar fi creat sculptura, este posibil ca amprenta să fie a lui.
„Este o perspectivă interesantă faptul că una dintre amprentele lui Michelangelo ar fi putut supraviețui pe figurina de ceară”, a declarat Peta Motture, curator senior la V&A.
„Astfel de semne ar sugera prezența fizică a procesului creativ al unui artist. Acesta este locul în care mintea și mâna se întrunesc cumva.”
Michelangelo a distrus multe dintre modelele sale de ceară înainte de a muri, a spus Motture.
De fapt, chiar înainte de moartea sa, la vârsta de 88 de ani, la Roma, în 1564, multe dintre desenele și hârtiile lui Michelangelo au ars.
Nu se știe de ce și-a distrus munca, dar biograful renascentist Giorgio Vasari a relatat că poate Michelangelo nu dorea ca oamenii să știe efortul suprem pe care l-a depus în opera sa, deoarece dorea să apară ca un geniu a cărui operă era perfectă, scrie Livescience.
Sau, poate, Michelangelo și-a ars opera pentru a preveni plagiatul, scrie The New York Times.
Deoarece o mare parte din opera lui Michelangelo a fost distrusă, „o amprentă ar fi o legătură directă cu artistul”, a spus Motture.
În timp ce se afla la Florența, Italia, Michelangelo a realizat figurina de 17,6 centimetri care deține amprenta sa.
Mai târziu, el a folosit figurina ca model pentru a crea statuia de marmură „Young Slave”, pe care nu a mai terminat-o.
Această statuie mai mare a fost proiectată pentru mormântul Papei Iulius al II-lea. Dar designul pentru mormântul papei a fost modificat mai târziu, așa că acum statuia neterminată – care are câteva diferențe față de modelul anterior – se află la galeria Accademia din Florența.