Miercuri, arheologii au prezentat, în cadrul unei conferințe de presă, descoperirile de pe cele 7 situri (din 8 în total), cercetate pe traseul variantei de ocolire Timișoara Sud, este anunțul Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara.
Astfel, în jur de 2.000 de complexe arheologice au fost investigate până în acest moment. Printre tipurile complexe cercetate se află: locuințe, gropi de provizii și menajere, cuptoare, vetre, șanțuri de apărare, morminte de inhumație și incinerație, descoperiri funerare și un depozit de vase.
Menționăm că cele 8 situri ocupă o suprafață de 11 ha din traseul Variantei de ocolire. Au fost identificate și cercetate, în ordine cronologică, complexe din următoarele epoci istorice: epoca neolitică (mileniile VI-V a Chr), epoca eneolitică (mileniul III a Chr,), epoca bronzului târziu (secolele XV-XI a Chr.), a doua epocă a fierului (secolele IV-III a. Chr.), epoca romană (secolele III-V p. Chr) și epoca medievală timpurie (secolele VIII-XIII).
Nouă arheologi au fost implicați în cercetări (experți, specialiști, debutanți, personal auxiliar) reprezentând astfel trei instituții de profil: Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Muzeul Național al Banatului Timișoara și Muzeul Județean Satu Mare. În perioada iunie-decembrie 2019 și mai 2020 au fost finalizate șase situri. În curs de cercetare se află siturile 7 și 2.
Cercetarea arheologică preventivă a fost organizată de Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, iar lucrările la varianta de ocolire Timișoara Sud au început încă din luna martie când a fost emis ordinul de începere.
Antreprenorul care realizează proiectarea și execuția Variantei de Ocolire Timișoara Sud, în lungime de 25,69 km, este compania TIRRENA SCAVI S.p.A, iar contractul pentru construcția VO Timișoara Sud este în valoare de 272.432.921,95 lei fără TVA (circa 57 milioane de euro).
Durata de realizare a contractului este de 30 de luni, din care 6 luni pentru activitatea de proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Mai mult, perioada de garanție a lucrărilor este de 120 de luni.
Licitația pentru proiectarea și execuția Centurii Sud Timișoara a fost lansată la finele lui aprilie 2017, după ce, anterior, Compania de Drumuri anulase o licitație pentru proiectarea drumului direct la 4 benzi.
Potrivit cerințelor din caietul de sarcini, platforma drumului va avea o lățime de 10 m, din care 2X3,5m vor fi bezile și 2X1,5m vor fi acostamentele. Lungimea tronsonului va fu de 25, 690 km.
Varianta de Ocolorie Timișoara Sud are ca principala atribuție fluidizarea traficului intern și internațional care întră în țară prin zona Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timișoara și se îndreaptă către centrul țării pe DN 6 sau pe sectoarele de autostradă Arad-Timișoara-Lugoj.