Decizia luată de Dacia Germania! Din motive financiare, și nu numai, presa germană anunța decizia gigantului francez Renault de a închide rețeaua de distribuție Dacia de aici. Efectul a fost unul neașteptat, și anume un potențial scandal între dealerii nemți ai mărcii și compania producătoare. Presa de specialitate germană anunța ca fiind inevitabilă decizia Renault Germania de anulare a rețelei sale. Renault anunță că noile contracte se vor aplica din 2024, și că partenerii trebuie să accepte compromisurile.
Deși vestea a venit ca un șoc pe una din cele mai importante piețe de desfacere a produselor Dacia, motivația este economică, sau cel puțin așa lasă de înțeles gigantul Renault. Cu toate astea, și cu compromisurile anunțate, dealerii nemți Dacia nu sunt confortabili cu decizia luată de francezi și nici cu noile contracte pe care Renault le-a anunțat pentru 2024.
Tensiunile dintre cele două părți au escaldat, iar acum Renault încearcă să dreagă busuiocul. Treabuie reamintit că piața germană a fost, și este încă, una din cele mai profitabile piețe de desfacere a mărcii Dacia.
Cu toate subsegmentele sale, Dacia Renault a vândut cele mai multe unități pe piața germană, exceptând-o pe cea românească. Întrebați de cei de la Profit.ro, reprezentanții Dacia spun că au fost rezilitate contractele de până acum, prezentând și motivația:
„Industria auto se confruntă cu transformări majore și fără precedent. În acest context, Renault Group vrea să întărească relația cu rețeaua de dealeri.
A decis să schimbe contractul de distribuție pentru a încorpora transformarea afacerii noastre în același timp cu capitalizarea ei în rețeaua proprie a mărcii”, au transmis pentru Profit.ro reprezentanții Dacia Germania.
Deși, aparent, luați prin surprindere, dealerii germani știau de aceste decizii, încă de la finele anului 2020. De altfel, 2020, este și anul în care a început criza cipurilor, având ca efecte întârzieri în planul de producție, atât al Renault, cât și a celorlalți producători de autoturisme. Deși rațiunile par a fi economice, mai este un alt motiv din spatele deciziei. Este vorba de eșecul negocierilor dintre Dacia Renault și rețeaua de dealeri.
„Discuțiile cu reprezentanții rețelei din Europa au început la sfârșitul anului 2020. Discuțiile erau de a împărtăși viziunea evoluției strategiei de distribuție. De a prezenta schimbările integrate în noul contract european de distribuție. Noul contract se concentrează în special pe eficiența afacerii și pe consistența geografică de-a lungul Europei pentru a asigura o abordare coordonată și eficientă în toate locațiile. Contractul a fost adaptat pentru a respecta legislația locală.
Renault Deutschland AG va introduce noile acorduri cu dealerii ale Renault Group la 1 ianuarie 2024. Pe 16 septembrie, notificările scrise au fost trimise și ar trebui să ajungă în scurt timp la partenerii comerciali. Viitorii parteneri vor primi o ofertă pentru un nou contract înainte de sfârșitul lunii septembrie și noile contracte vor fi semnate până la sfârșitul anului 2022.”, se arată în răspunsul Dacia pentru Profit.ro.
Rămâne de vzut care va fi, la final, numărul dealerilor care vor accepta noile condiții, și care sunt cei caere vor dispărea din portofoliul Renault din Germania.