IKEA a devenit un brand a mobilierului la prețuri accesibile. Dar există mult mai mult în acest lanț decât chei Allen și Köttbullar, adică chiftele. Compania a revoluționat industria mobilei și modul cum ne decorăm casa și este încă într-o creștere rapidă pe piață.
Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, nu a avut un început bogat în viață. A crescut într-o fermă foarte săracă din Elmtaryd, Agunnaryd, Suedia. Familia sa a trebuit să muncească din greu pentru a-și câștiga existența, iar asta l-a inclus și pe Kamprad, chiar și în copilărie.
Natura sa antreprenorială a început să înflorească la șase ani, când a început să vândă chibrituri prin cartier. Până la vârsta de 10 ani, potrivit Sweden.se, și-a extins afacerea. Kamprad a vândut decorațiuni de Crăciun, pește și creioane și le-a livrat în tot cartierul de pe bicicletă. Poate că acele zile de vânzare timpurii au inspirat mai târziu selecțiile eclectice ale IKEA.
Când avea 17 ani, tatăl lui Kamprad l-a răsplătit pentru că a făcut o treabă bună la școală. Kamprad a fost dislexic și succesul său în clasă nu a venit cu ușurință. Deci, tatăl său l-a răsplătit cu bani pentru notele sale excelente. Dar, în loc să cheltuiască totul pe filme și haine ca un adolescent obișnuit, Kamprad și-a început propria afacere. Nu s-a mulțumit să vândă combo-ul câștigător de ornamente de Crăciun și pești pentru totdeauna.
În 1943 a fondat IKEA, care a însemnat „Ingvar Kamprad” din „Elmtaryd, Agunnaryd”, practic numele și orașul său natal. Probabil de aceea nu ați reușit niciodată să aflați ce înseamnă „IKEA”. Unul dintre cele mai notabile aspecte ale mobilierului IKEA sunt marile sale nume scandinave.
Nu este mai distractiv să comandați un „Ektorp”, mai degrabă decât o canapea veche simplă? Ei bine, IKEA nu a decis să ofere produselor lor titluri ciudate doar pentru distracție. Sistemul de denumire este de fapt un produs al dislexiei lui Kamprad.
De obicei, produsele merg pur și simplu după număr, dar datorită dislexiei sale, Kamprad a reușit să gestioneze numerele. Deci, a dat tuturor un nume. Majoritatea titlurilor produselor IKEA sunt nume de locuri suedeze, daneze și finlandeze, deși există și câteva cuvinte suedeze aruncate.
De exemplu, Expedit (un nume de raft) înseamnă „asistent de magazin”. Poate că cel mai faimos dintre toate produsele este Billy, biblioteca simplă deținută de fiecare absolvent de facultate. Și-a primit numele de la angajatul Billy Likjedhal.
Este clar că Ingvar Kamprad Kamprad trăiește destul de bine, deoarece cea mai mică estimare a valorii sale nete ajunge la 3,5 miliarde de dolari, potrivit Fortune. Dar nimeni în afară de Kamprad nu știe exact cât câștigă din companie. Întrucât nu deține tehnic IKEA Group sau Inter IKEA, companiile care gestionează magazinele și respectiv marca, informațiile sale financiare nu sunt clare.
De fapt, structura financiară IKEA este concepută pentru a ascunde către cine se îndreaptă toți banii. Oamenii străluciți de la revista Fortune nici nu și-au dat seama. Dacă cineva vrea să scoată informațiile din mâinile fiilor lui Kamprad, vor avea mult de muncă.
Potrivit revistei, cei trei fii ai săi nu au acordat niciodată un singur interviu, chiar dacă sunt direct implicați în funcționarea IKEA. Deci, prognozatorii financiari trebuie doar să ghicească valoarea lui Kamprad, care, potrivit Fortune, ar putea ajunge până la 42 de miliarde de dolari.
Citește mai multe despre IKEA pe stiridinlume.ro.