Majoitatea dintre noi vrem să fim în ton cu trendul pieței de fashion. Mai ales dacă suntem mai tineri și vrem să ne lăudăm, de exemplu, cu cea mai nouă pereche de adidași Nike. Piața a evoluat mult în ultimii ani, iar cumpărăturile online la fel. Numai că, de multe ori, suntem în imposibilitatea de a cumpăra perechea de Nike dorită. Mulți și-au pus întrebarea de ce. La această întrebare încercăm azi să răspundem.
Nu de puține ori ne-am dorit cea mai nouă și mai arătoasă pereche de adidași Nike. Mai ales în perioadele de reduceri tinerii stau pe internet în speranța că-și vor achiziționa perechea dorită. Numai că se întâmplă un fenomen ciudat.
Multe modele sunt lansate în ediție limitată. De exemplu celebrii adidași Nike Air Jordan 1, au fost lansați în ediție limitată direct pe site-ul producătorului. Mulți clienți în încercarea de a-i cumpăra s-au lovit de lipsa stocurilor în doar câteva minunte. Explicația este una foarte simplă, dar și complexă în același timp.
La nivel mondial, afacerea cu vânzarea de adidași a ajuns la 42 de miliarde de dolari. Odată cu dezvoltarea paltformelor online de vânzare au apărut și noi sisteme de cumpărare rapidă. În cazul nostru, retailerii se lovesc de un fenomen îngrijorător, denumit Sneaker bots, sau sisteme sofisticate automatizate de cumpărare rapidă.
Comercianții cu amănuntul de adidași, știu că acești boți reprezintă o problemă uriașă. Conform raportului Imperva din 2020 Bad Bot, peste 18% din traficul către site-urile de comerț electronic provine din astfel de sisteme.
Dar producătorii de adidași, ca Nike de exemplu, știu că în lumea lor, boții domină jocul. În cazul lansărilor limitate, aproape 100% din trafic provine de la acești boți, potrivit specialiștilor IT.
Edițiile limitate generează atât de multă cerere încât a apărut o întreagă industrie de revânzare. Adidașii devin activi, la fel ca stocurile sau lucrările de artă. Pentru afacerile retail genul acesta de sisteme de cumpărare, sau boți, sunt un rău pentru afaceri.
Acestea erodează încrederea pe care o au potențialii cumpărători. Aceste automatizări întrerup legătura cu clienții autentici care ar putea reveni să cumpere. Creează trafic copleșitor care poate prăbuși site-ul de pe care vreți să vă cumpărați adidașii Nike. În același timp se pierd majoritatea stocurilor produselor.
Sistemul acesta de programare a cumpărărilor masive, sau Sneaker bots, a început serios în 2012. A apărut odată cu lansarea Air Jordan Doernbecher 9. Nike a ales să lanseze produsul prin Twitter. Cumpărătorii puteau rezerva adidașii printr-un mesaj mesaj direct către companie.
Rapid, oamenii au creat boți pentru a șterge API-ul de Twitter și DM Nike după orice tweet. Cu acești boți „ați putea trimite sute de DM într-o zecime de secundă.”, declara un creator de bot.
În același timp, au apărut platforme de comerț electronic precum Shopify. Acestea au facilitat vânzarea produselor online fără expertiză tehnică. Odată cu lansările Nike Twitter și creșterea vânzărilor de adidași online, creatorii de boți au început să dezvolte unii și mai avansați.
Inițial, creatorii de boți vindeau acești Sneaker bots cumpărătorilor. Aceștia plăteau o primă pentru a-și îmbunătăți șansele de a cumpăra adidași. Dar apoi creatorii și-au dat seama că nu mai e nevoie să vândă boții. Au recurs la a percepe o taxă pentru fiecare lansare de adidași și-și rulau boții singuri. Odată cu stoparea vânzării boților au apărut serviciile „Add to Cart”.
Cumpărătorii de adidași accesează site-ul web al unui botmaker, introduc informațiile de comandă și de plată. Ulterior așteaptă ca botul să-și facă treaba. Dacă are succes, clientul plătește o taxă pentru serviciul „Add to Cart” pentru adidașii cumpărați de bot. Odată cu apariția acestui sistem industria de adidași se află în prezent în punctul în care aproape 100% din trafic provine din boți.
Boții și traficul crescut pe care îl generează pot face ca site-urile web să nu mai funcționeze. Aceste disfuncționalități fac imposibilă vânzarea produselor. Un astfel de caz s-a întâmplat cu Nike recent. Activitatea unor astfel de boți a fost în spatele problemelor site-ului web care i-au determinat pe cei de la Nike să anuleze vânzările de Ziua Îndrăgostiților.
Vânzările de adidași online au multe avantaje în comparație cu vânzările în magazin sau la tombole, dar numai dacă boții sunt sub control. Utilizarea boților automatizați pentru a cumpăra bunuri online încalcă adesea termenii și condițiile comerciantului cu amănuntul. Dar, din păcate, nu există legi împotriva acestor sisteme.
Deci, pentru a menține boții cu adevărat la distanță, retailerii au nevoie de o soluție combinată de reducere a acestora. Clienții finali nu au nicio putere împotriva acestor automatizări. Cu alte cuvinte retailerii care au magazine online trebuie să găsească soluții.
Au nevoie de crearea unei strategii personalizate pentru a atenua vectorii de atac unici. Aceste strategii trebuiesc aplicate înainte, în timpul și după scăderea stocurilor de adidași. Un astfel de sistem le-ar oferi retailerilor cele mai mari șanse de a obține vânzări de adidași de succes, fără boți.