De mai bine de doi ani, învățământul românesc se scufundă, cauza fiind școala online. Nu mai puțin de un sfert de milion de copii n-au avut acces la internet, deși România se laudă cu cea mai bună viteză, când vine vorba de internet. Același mesaj, al efectelor negative, l-a transmis inclusiv Sorin Cîmpeanu, ministrul de resort, ținând cu dinții de predarea fizică a cursurilor. Dacă ar fi să facem un bilanț acum, am constata că efectele sunt dezastruoase, mai ales pentru cei din clasele primare și gimnaziale.
Școala online a fost implementată în întreaga lume pentru ca elevii să își obțină educația pe fondul izbucnirii COVID-19. Pandemia a închis școlile la începutul lunii martie 2020. Peste 1,2 miliarde de elevi din întreaga lume nu frecventau fizic școala.
Majoritatea școlilor publice folosesc în continuare învățământul online pentru a evita ca elevii să vină la școală. Ca orice lucru, școala online are avantajele și dezavantajele sale, dar problema este că aspectele negative ale învățării online depășesc cele pozitive.
Învățarea la domiciliu are multe beneficii care sunt cruciale pentru sănătatea elevilor și a membrilor familiei. Studiul online le permite elevilor să fie implicați în școală fără a fi nevoiți să o frecventeze fizic, îi ține pe elevi în siguranță împotriva contactului cu COVID-19 și este rentabilă, sunt de părere unii.
Elevii pot participa la cursurile lor obișnuite prin intermediul școlii online, utilizând o varietate de metode diferite, cum ar fi Microsoft Teams, Google Classroom, Zoom etc. Această versiune de învățare permite elevilor să participe la școală prin lecții sincrone și asincrone pe care profesorii le predau prin metoda de comunicare preferată de școală.
În plus, prin utilizarea învățării online, elevii sunt distanțați din punct de vedere social de alte persoane care i-ar putea expune la coronavirus. Deci, are multe beneficii pentru sănătatea elevilor și a celor dragi lor. În cele din urmă, învățarea online este rentabilă pentru școli, deoarece nu trebuie să cheltuiască atât de mult pentru formare sau consumabile.
„Datorită logisticii simplificate și a costurilor de deplasare reduse, printre alți factori, instituțiile de învățământ care utilizează e-Learning se pot aștepta să economisească între 50% și 70% din costurile totale de formare.”, spun specialiștii.
Învățământul online necesită ca elevii să aibă internet de mare viteză la domiciliu, ceea ce poate cauza complicații dacă acesta nu este disponibil. Conexiunea unui elev s-ar putea închide pe neașteptate și nu le-ar permite să predea o temă la timp, sau ar putea să nu le permită să participe la ore și să rateze cursurile.
Acest lucru cauzează un impact negativ major asupra educației și notelor elevului. În plus, elevii au probleme în a înțelege conceptele care sunt predate prin intermediul școlii online, deoarece au mai multe tentații care le distrag atenția de la educația lor.
Elevii pot fi distrași mult mai ușor atunci când nu se află într-un mediu școlar, în fața altor elevi și profesori. Genul acesta de situații fac ca elevii să nu poată înțelege conceptele predate la fel de bine ca în cazul în care ar fi fost în persoană la ore. Din cauza lipsei de interacțiune socială, școala online poate determina elevii și cadrele didactice să experimenteze izolarea socială.
„Metodele de e-learning practicate în prezent în educație tind să îi facă pe studenții participanți să treacă prin contemplare, îndepărtare și lipsă de interacțiune. Lipsa de comunicare umană experimentată în școala online poate provoca creșteri ale stresului și anxietății.
În plus, învățarea online poate face ca abilitățile necesare de comunicare să nu fie dezvoltate de către elevi. Îndepărtează o parte din socializarea și formarea de echipe care are loc în mod informal în sălile de clasă ale colegiilor”, decalră aceași specialiști.
Prin intermediul acestor câteva beneficii ale învățării online, metoda sună extrem de pozitiv în ceea ce privește impactul său și pare a fi alegerea evidentă pentru școli, însă există și nenumărate efecte negative. Impacturile negative ale învățării online se văd în tehnicitatea utilizării propriu-zise a acesteia.
Aceste impacturi includ modul în care tehnologia nu este întotdeauna eficientă, este mai greu pentru elevi să înțeleagă conceptele predate. Învățarea online poate cauza izolare socială și poate face ca elevii să nu-și mai dezvolte abilitățile de comunicare necesare. Implicațiile negative ale școlii online pot fi rezolvate cu ușurință prin prezența fizică a elevilor la școală.
În România efectele sunt dezastruoase, spun specialiștii și, Inclusiv Sorin Cîmpeanu, ministrul de resort, care a ținut cu dinții de predarea fizică a cursurilor. Ca mulți dintre noi, și celebrul prezentator TV Dan Negru își dorește ce e mai bun pentru copii săi. În acest context, declarațiile acestuia, referitoare la școala online, vin să atace dur sistemul de predare online.
„E mai important pentru mine că fiu-meu, Bogdan,se poate juca de azi in curtea școlii decat că Djokovic poate juca la Australian Open. A început școala și pentru ăia mici… Școala online a fost un eșec care o să coste generațiile viitoare. Nimeni nu-și asumă eșecul școlii online! 237 mii de copii nu au avut acces la internet.
Degeaba ne lăudam cu cea mai mare viteza a netului dacă un sfert de milion de copii n-au avut acces la el. Învățătorul e o lumânare care arde luminând-i pe alții” zicea Arghezi… Păi, sa fie lumină in școli…”, scrie Dan Negru pe Facebook.
Fie că vorbim de oficiali ai statului, fie că vorbim de părinți, concluzia este că efectele negative ale școlii online depășesc efectele pozitive. Deși învățarea online este utilă pentru a menține comunitatea în siguranță în timpul pandemiei, dificultățile care apar sunt mult mai importante decât aspectele pozitive.
Numeroasele aspecte negative prezentate în învățarea online depășesc impactul benefic. Prin urmare, aceasta ar trebui utilizată doar în timpul unei situații în care învățarea în persoană nu este nici viabilă, nici disponibilă. Există și un studiu de cercetare, făcut de Universitatea din București, iar datele acestuia sunt alarmante pentru perioada în care s-a învățat online.