Noul regulament propus de Comisia Europeană, care elimină geoblocarea nejustificată în mediul online în întreaga Uniune Europeană, a intrat în vigoare în data de 3 decembrie. Ce înseamnă asta pentru români.
Europenii nu vor trebui să se mai teamă că un site web le va bloca accesul sau îi va redirecţiona doar pentru că ei sau cardurile lor de credit provin dintr-o altă ţară. Oriunde s-ar afla în UE, vor avea acces la bunuri şi servicii online, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, potrivit HotNews.
„În anul 2015, aproximativ 63% dintre site-uri nu permiteau efectuarea de achiziţii dintr-o altă ţară a UE. Prin urmare, aproape două treimi dintre consumatorii care doreau să facă cumpărături online într-o altă ţară nu puteau să facă acest lucru. La data de 3 decembrie punem capăt acestei practici. Ne dorim o Europă fără bariere, fapt ce presupune, printre altele, eliminarea barierelor din calea comerţului online,” a declarat Andrus Ansip, vicepreşedintele pentru piaţa unică digitală.
La rândul său, Elżbieta Bieńkowska, comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, a afirmat că, după eliminarea tarifelor de roaming şi introducerea noilor norme privind protecţia datelor şi a posibilităţii ca cetăţenii să aibă acces la conţinutul lor online atunci când se află într-un alt stat membru, eliminarea geoblocării nejustificate aduce mai aproape o piaţă unică digitală reală pentru toţi europenii, cu avantaje atât pentru cetăţeni, cât şi pentru întreprinderi.
Statele membre sunt responsabile cu punerea în aplicare a regulamentului şi trebuie să instituie structurile necesare care să asigure o demarare fără probleme a aplicării acestuia. Mai exact, statele membre trebuie să desemneze organismele însărcinate cu aplicarea acestei legi şi organismele care urmează să le ofere consumatorilor asistenţă practică. În plus, statele membre trebuie să stabilească măsuri eficace aplicabile în cazul nerespectării regulamentului.
Consumatorii și întreprinderile, în special IMM-urile – manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru cumpărarea și vânzarea în întreaga Uniune. Vânzările online de produse cresc cu 22 % pe an. Cu toate acestea, comercianții refuzau frecvent să le vândă clienților dintr-un alt stat membru al UE sau să le ofere prețuri la fel de avantajoase ca cele oferite clienților locali.