Cum folosești frâna de motor corect, de fapt. Când trebuie să o folosești

Cum folosești frâna de motor corect, de fapt. Când trebuie să o folosești
Frâna de motor este acțiunea de a folosi motorul pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul

Oricine a străbătut țara a văzut probabil afișate semne pe care scria „Fără frână de motor”, „Zona rezidențială nu utilizați frâna de motor”. Aceste mesaje restrictive se adresează șoferilor care au folosit în exces frâna de motor. În general, frâna de motor se folosește doar în anumite condiții. Un șofer profesionist știe acest lucru foarte bine.

Ce este frâna de motor

Frâna de motor este acțiunea de a folosi motorul pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul, mai degrabă decât să folosiți pedala de frână pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul. Acest lucru se realizează prin eliberarea pedalei de accelerație în timp ce este în viteză. Vehicule diferite folosesc metode diferite de frânare a motorului, după cum urmează:

Frâna de motor la autoturisme

Într-un vehicul de consum mediu cu transmisie automată, frâna de motor este rar utilizată, dar este posibil din punct de vedere tehnic să se facă acest lucru prin comutarea funcțiilor de deplasare. Funcția  de încetinire menține vehiculul cu viteze reduse, așa că va trage viteza vehiculului în jos când vă lăsați piciorul de pe pedala de accelerație. La fel ca picătura neutră în timp ce conduceți, nu faceți acest lucru niciodată în timp ce conduceți cu viteză. Poate fi folosit în siguranță prin deplasarea în viteză mică înainte de a coborî pe un munte sau deal.

Unele automobile cu transmisii automate care oferă capacitatea șoferului de a schimba vitezele, fie prin schimbătoare de palete, fie printr-o manetă de viteză montată pe consolă, pot utiliza, de asemenea, frâna de motor. Tot ce trebuie să facă șoferul este să se deplaseze în jos la o treaptă inferioară și, din nou, să lase treapta inferioară să treacă viteza vehiculului în jos.

Mult mai frecvent este frâna de motor la un vehicul cu transmisie manuală. În timp ce este în viteză, eliberarea pedalei de accelerație închide corpul clapetei de accelerație. Fără aer care să aspire în cilindru, se creează un vid. Acest vid încetinește vehiculul.

O frânare mai puternică poate fi realizată prin deplasarea în trepte inferioare. Acest lucru se poate face numai dacă cunoașteți cu adevărat mașina, gamele sale de turații și angrenajul său. Trecerea la o viteză prea mică în timp ce călătoriți cu o viteză prea mare ar putea trage acul deasupra liniei roșii și vă poate deteriora motorul. Dacă alegeți să frânați motorul cu o transmisie manuală, permiteți mașinii să încetinească pe raza de acțiune corespunzătoare, să mutați o treaptă la rând și să vă asigurați că oamenii din spatele vostru știu că încetiniți.

Frâna de motor la semiremorci

Semiremorcile diesel utilizează cel mai frecvent două metode diferite de frânare a motorului. O tehnologie folosește o supapă pe eșapamentul motorului pentru a crea contrapresiune. Această contrapresiune împinge mișcarea pozitivă a motorului și o încetinește. Cealaltă tehnologie se numește Jake Brake.

Frâna de motor, cunoscută ca Jake Brake, este o tehnologie de sincronizare a supapelor folosită de camioanele diesel pentru a încetini vehiculul folosind motorul. Într-un ciclu normal de ardere, procesul începe atunci când supapa de admisie se deschide pentru a lăsa gazul să intre în camera de ardere. Pistonul comprimă aerul, aerul se aprinde și pistonul coboară înapoi pentru a deplasa vehiculul. Supapa de evacuare se deschide apoi și pistonul se ridică pentru a împinge aerul de evacuare din cameră. Cu tehnologia Jake Brake în acțiune, supapa de evacuare se deschide după prima cursă de compresie pentru a elibera aerul și energia. Fără energie pentru a împinge pistonul înapoi în jos, sistemul este întârziat și vehiculul încetinește.

Frânarea motorului va afecta mașina mea?

Acesta este un mit. Efectul principal al frânării motorului asupra motorului este o creștere a frecării și a căldurii, ambele putând fi manipulate cu aplomb.

Care sunt beneficiile când folosești frâna de motor?

Există mai multe motive pentru care, în special camioanele, folosesc frâna de motor atât de des.

  • Reduce uzura la frâne. Cu cât folosiți mai puțin pedala de frână, cu atât plăcuțele de frână, rotoarele și toate celelalte părți ale sistemului de frânare se vor uza. Acest lucru economisește șoferul timp și bani, reducând numărul și frecvența schimbărilor de frână. Acest lucru este valabil mai ales cu drumuri gradate, adică munți cu scăderi abrupte.
  • Reduce șansele de estompare a frânei. Decolorarea frânelor este pierderea eficacității frânării, ceea ce înseamnă că nu veți putea să vă opriți la fel de repede sau deloc. Acest lucru se întâmplă atunci când plăcuțele de frână și rotoarele de frână se încălzesc prea mult și fricțiunea fabricată nu mai poate crea suficientă forță negativă pentru a încetini vehiculul. Decolorarea frânelor se întâmplă de obicei atunci când frânele sunt suprasolicitate, cum ar fi atunci când un semi-camion frânează pe un deal abrupt. Prin utilizarea motorului pentru a încetini, previne uzura aspră și menține frânele mai răcoroase, oferindu-le timp să respire.
  • Controlul vehiculului este mult mai bun. Frânarea motorului creează o forță naturală constantă. Frânarea pedalei poate fi inconsistentă și ar putea afecta echilibrul vehiculului. În plus, cu mașina încă în viteză, puteți trece peste pedala de gaz pentru orice intrări de accelerație necesare.
  • Capacitate crescută de oprire. Dacă frânați motorul și aplicați frânele cu pedală deasupra, timpul de oprire ar trebui teoretic să fie mai rapid.

 

Când ar trebui să folosesc frâna de motor?

Cel mai bun moment pentru a utiliza frâna de motor este atunci când gravitația crește impulsul vehiculului și necesită o energie mai mult decât normală necesară pentru a opri vehiculul. Cu alte cuvinte, în declin. În aceste situații, utilizarea frânării motorului va ajuta la prevenirea decolorării frânei și, prin urmare, vă va face mai siguri pentru dvs. și pentru cei din jur.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI