16 oct. 2021 | 08:37

Cum folosești frâna de motor corect, de fapt. Când trebuie să o folosești

Utile
Cum folosești frâna de motor corect, de fapt. Când trebuie să o folosești
Frâna de motor este acțiunea de a folosi motorul pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul

Oricine a străbătut țara a văzut probabil afișate semne pe care scria „Fără frână de motor”, „Zona rezidențială nu utilizați frâna de motor”. Aceste mesaje restrictive se adresează șoferilor care au folosit în exces frâna de motor. În general, frâna de motor se folosește doar în anumite condiții. Un șofer profesionist știe acest lucru foarte bine.

Ce este frâna de motor

Frâna de motor este acțiunea de a folosi motorul pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul, mai degrabă decât să folosiți pedala de frână pentru a absorbi energia și a încetini vehiculul. Acest lucru se realizează prin eliberarea pedalei de accelerație în timp ce este în viteză. Vehicule diferite folosesc metode diferite de frânare a motorului, după cum urmează:

Frâna de motor la autoturisme

Într-un vehicul de consum mediu cu transmisie automată, frâna de motor este rar utilizată, dar este posibil din punct de vedere tehnic să se facă acest lucru prin comutarea funcțiilor de deplasare. Funcția  de încetinire menține vehiculul cu viteze reduse, așa că va trage viteza vehiculului în jos când vă lăsați piciorul de pe pedala de accelerație. La fel ca picătura neutră în timp ce conduceți, nu faceți acest lucru niciodată în timp ce conduceți cu viteză. Poate fi folosit în siguranță prin deplasarea în viteză mică înainte de a coborî pe un munte sau deal.

Unele automobile cu transmisii automate care oferă capacitatea șoferului de a schimba vitezele, fie prin schimbătoare de palete, fie printr-o manetă de viteză montată pe consolă, pot utiliza, de asemenea, frâna de motor. Tot ce trebuie să facă șoferul este să se deplaseze în jos la o treaptă inferioară și, din nou, să lase treapta inferioară să treacă viteza vehiculului în jos.

Mult mai frecvent este frâna de motor la un vehicul cu transmisie manuală. În timp ce este în viteză, eliberarea pedalei de accelerație închide corpul clapetei de accelerație. Fără aer care să aspire în cilindru, se creează un vid. Acest vid încetinește vehiculul.

O frânare mai puternică poate fi realizată prin deplasarea în trepte inferioare. Acest lucru se poate face numai dacă cunoașteți cu adevărat mașina, gamele sale de turații și angrenajul său. Trecerea la o viteză prea mică în timp ce călătoriți cu o viteză prea mare ar putea trage acul deasupra liniei roșii și vă poate deteriora motorul. Dacă alegeți să frânați motorul cu o transmisie manuală, permiteți mașinii să încetinească pe raza de acțiune corespunzătoare, să mutați o treaptă la rând și să vă asigurați că oamenii din spatele vostru știu că încetiniți.

Frâna de motor la semiremorci

Semiremorcile diesel utilizează cel mai frecvent două metode diferite de frânare a motorului. O tehnologie folosește o supapă pe eșapamentul motorului pentru a crea contrapresiune. Această contrapresiune împinge mișcarea pozitivă a motorului și o încetinește. Cealaltă tehnologie se numește Jake Brake.

Frâna de motor, cunoscută ca Jake Brake, este o tehnologie de sincronizare a supapelor folosită de camioanele diesel pentru a încetini vehiculul folosind motorul. Într-un ciclu normal de ardere, procesul începe atunci când supapa de admisie se deschide pentru a lăsa gazul să intre în camera de ardere. Pistonul comprimă aerul, aerul se aprinde și pistonul coboară înapoi pentru a deplasa vehiculul. Supapa de evacuare se deschide apoi și pistonul se ridică pentru a împinge aerul de evacuare din cameră. Cu tehnologia Jake Brake în acțiune, supapa de evacuare se deschide după prima cursă de compresie pentru a elibera aerul și energia. Fără energie pentru a împinge pistonul înapoi în jos, sistemul este întârziat și vehiculul încetinește.

Frânarea motorului va afecta mașina mea?

Acesta este un mit. Efectul principal al frânării motorului asupra motorului este o creștere a frecării și a căldurii, ambele putând fi manipulate cu aplomb.

Care sunt beneficiile când folosești frâna de motor?

Există mai multe motive pentru care, în special camioanele, folosesc frâna de motor atât de des.

  • Reduce uzura la frâne. Cu cât folosiți mai puțin pedala de frână, cu atât plăcuțele de frână, rotoarele și toate celelalte părți ale sistemului de frânare se vor uza. Acest lucru economisește șoferul timp și bani, reducând numărul și frecvența schimbărilor de frână. Acest lucru este valabil mai ales cu drumuri gradate, adică munți cu scăderi abrupte.
  • Reduce șansele de estompare a frânei. Decolorarea frânelor este pierderea eficacității frânării, ceea ce înseamnă că nu veți putea să vă opriți la fel de repede sau deloc. Acest lucru se întâmplă atunci când plăcuțele de frână și rotoarele de frână se încălzesc prea mult și fricțiunea fabricată nu mai poate crea suficientă forță negativă pentru a încetini vehiculul. Decolorarea frânelor se întâmplă de obicei atunci când frânele sunt suprasolicitate, cum ar fi atunci când un semi-camion frânează pe un deal abrupt. Prin utilizarea motorului pentru a încetini, previne uzura aspră și menține frânele mai răcoroase, oferindu-le timp să respire.
  • Controlul vehiculului este mult mai bun. Frânarea motorului creează o forță naturală constantă. Frânarea pedalei poate fi inconsistentă și ar putea afecta echilibrul vehiculului. În plus, cu mașina încă în viteză, puteți trece peste pedala de gaz pentru orice intrări de accelerație necesare.
  • Capacitate crescută de oprire. Dacă frânați motorul și aplicați frânele cu pedală deasupra, timpul de oprire ar trebui teoretic să fie mai rapid.

 

Când ar trebui să folosesc frâna de motor?

Cel mai bun moment pentru a utiliza frâna de motor este atunci când gravitația crește impulsul vehiculului și necesită o energie mai mult decât normală necesară pentru a opri vehiculul. Cu alte cuvinte, în declin. În aceste situații, utilizarea frânării motorului va ajuta la prevenirea decolorării frânei și, prin urmare, vă va face mai siguri pentru dvs. și pentru cei din jur.

PlaySport
Vlăduța Lupău, complexată de felul în care arată? Interviu sincer cu artista: „Mi s-a părut întotdeauna că…”
Ego.ro
ȘOC! Dana Budeanu a renunțat la lenjeria intimă, rochia prea scurtă a arătat TOT
Digi24
O mireasă a murit la nunta ei. Dansa pe marginea piscinei, a alunecat și a căzut în apă
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Costel Corduneanu în viață. Grațiela, văduva interlopului din Iași, a făcut totul public. VIDEO
Stirile PROTV
Românca al cărei nume este gravat pe mașinile Tesla se luptă acum cu Elon Musk. Bolnavă de cancer, își dorește doar scuze
Romania TV
Simona Gherghe a făcut anunţul pe Facebook după 22 de ani de televiziune
Capital.ro
TAXA care dispare din România. Legea care o elimină complet: Era nepotrivită
EVZ.ro
Codul Rutier. Greșeala pe care o fac mulți șoferi. Își dau seama când sunt opriți de Poliție
Adevarul
Istoricul Radu Ciuceanu: „Moartea lui Stalin a oprit planul ofensivei către Alpi“. Pericolul izbucnirii celui de-al Treilea Război Mondial între SUA și URSS
BZI.ro
Lacrimi de durere la priveghiul lui Costel Corduneanu. Un detaliu a atras atenția tuturor!
Spynews.ro
Doliu în lumea muzicii de petrecere! S-a stins din viață o cunoscută artistă: "În aceste clipe..." / FOTO
Sport.ro
FOTO Tânăra desemnată "cel mai frumos copil din lume", apariție wow în costum de baie. La 23 de ani și-a eclipsat deja tatăl, un celebru fotbalist
Impact.ro
ȘOC! Cum arăta Gabriela Firea acum 20 de ani. Imaginile pe care SIGUR le-ai uitat
Parteneri
Cine a fost Costel Corduneanu, interlopul care a luptat pentru România la Jocurile Olimpice. Fostul sportiv a murit din cauza unor probleme la inimă
Redactia.ro
David Beckham a câștigat lupta cu cele 150 și ia potul cel mare: 280 de milioane de euro dintr-un ”foc”!
Digisport.ro
Povestea fabuloasă a actorului care a ajuns frate cu propriul tată. A jucat în aproape 40 de filme și a murit pe scenă, în timpul unui spectacol
Click.ro
Ce nu s-a văzut la TV! Zanni cu Ana Porgras și Alex Delea cu Alexandra Duli, momente tandre la duș, la Survivor Al Stars: "Nu vreau să se termine acest moment. Vreau să..."
Viva.ro
"Sleepy Don". Valuri de ironii după ce Trump a adormit la primul termen al procesului. Procuror: N-am mai auzit așa ceva până acum
Digi24
Misterul unei crime a fost elucidat după 56 de ani. Cum s-a dat de gol autorul care nu a fost niciodată suspect în caz
Digi24
Cum arătau Bontea, Dumitrescu și Scărlătescu în 2012, la primul sezon Masterchef. Imagini de colecție
Unica.ro
Viața la bloc. Plăcerea care îți aduce o amendă de 3.000 de lei
EVZ.ro
Doliu în lumea muzicii de petrecere! S-a stins din viață o cunoscută artistă: "În aceste clipe..." / FOTO
Spynews
Fumatul este INTERZIS la 5 m de altă persoană! Noua regulă intră în vigoare
Capital.ro
Prețul pe care îl vor plăti românii pentru o porție de hamsii pe litoral în minivacanţa de Paşte
Antena 3
Lovitură de teatru pentru Antena 1! Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu au semnat cu PRO TV
TV Mania
Și-a părăsit soțul pentru cel mai bun prieten al lui. Anunțul făcut acum la doar câteva luni de la divorț: „Plătim pentru orice...”...”
Avantaje
MILIOANE de PENSIONARI sunt AFECTAȚI. ANUNȚUL care schimbă DECIZIA din SEPTEMBRIE
Mediaflux
Doliu în lumea muzicii de petrecere! S-a stins din viață o cunoscută artistă: "În aceste clipe..." / FOTO
Spynews.ro
Ce se întâmplă în corpul tău la 4 ore după ce ai mâncat nuci
Realitatea.net
Ramore și soția lui divorțează la doar 2 luni de la nuntă. Câștigătorul sezonului 13 iUmor și Denisa Drăgan au o fetiță de 5 luni
Antena 1
De ce evreii nu cred în Iisus Hristos? 'Nu este Mesia!' 5 motive pentru care nu-l recunosc ca pe Mesia
Shtiu.ro