Compania de top din România după venituri și cel mai mare exportator al țării, Dacia a parcurs un drum lung de la concepția sa ca o companie comunistă de stat. Găsindu-și nișa în sectorul low-cost, Dacia a fost culmea multor glume, însă producătorul român de mașini este unul dintre brandurile de mașini cu cea mai rapidă creștere din Europa.
Dacia a reușit să fie simbolul guvernului Ceaușescu și a ajutat la crearea a aproximativ 2,9% din PIB-ul României, în ultimii ani, dar istoria acestei mărci a avut parte și de momente interesante ce ar fi putut să ducă brandul poate într-o altă direcție, de succes sau nu, nu vom ști niciodată, dar cert este că au fost încercări de a revigora cea mai iubită marcă din România.
În urma revoluției din 1989, Dacia s-a străduit să țină pasul cu mașinile străine care intrau acum pe piața românească. La urma urmei, înainte de revoluție, Dacia erau unele dintre singurele mașini de pe drumurile românești. Fabricile și echipamentele au fost depășite, la fel și design-urile.
Liberta a fost la modă imediat după Revoluție, în mod surprinzător și a fost lansată în 1991 și a continuat producția până în 1996. Dar, în cele din urmă, Dacia se străduia să țină pasul cu proiectările și producția omologilor străini ai acesteia.
1320 a primit un nou front end, numit CN1 și au existat încercări de întinerire a gamei de modele. Acestea includeau introducerea de vehicule comerciale noi, cum ar fi preluarea de 1307 cablu dublu, care s-au vândut foarte bine pe piața chineză.
Vine anul 1997 când oficialii fabricii Dacia vroiau să revigoreze și să aducă un suflu proaspăt marcii românești, așa că s-au orientat către piața auto din afară. La cel moment, 1997, au investit 3,6 milioane de lei într-o campanie de design auto făcuta în parteneriat cu I.DE.A Torino.
Italienii de la I.DE.A Torino au realizat un concept, numit Dacia D33. Italienii erau recunoscuți, cel puți în perioada 1988-2008, pentru concept-designe-uri pentru mărci importante, cum ar fi Fiat Tipo, Ferrari PPG Indy Pace Car, Lancia Dedra, Fiat Tempra, Alfa Romeo 155, Lancia Delta, Nissan Terrano II/Ford Maverick, Lancia Kappa, Daihatsu Move, Fiat Palio, Daewoo Nubira, Tata Indica, Kia Rio, Tata Indigo, Fiat Trepiùno (prototip) și în 2008 Tata Nano.
Ceea ce este puțin ciudat, este faptul că în dreptul anului 1997, când italienii au lucrat la un face-lift pentru Daewoo Nubira, nu apare nicio însemnare legată de prototipul celor de la Dacia, Dacia D33.
Cerința oficialilor de la Dacia în privința noului model comandat celor de I.D.E.A Torino, era o berlină în cinci uși și care să asigure cinci locuri, să fie spațioasă și confortabilă. O mașină fiabilă pentru drumurile noastre, la fel de proaste și atunci, cu un consum mic și ramdament maxim.
Din păcate, nu se știe din ce motive, proiectul a fost dat de-o parte și uitat într-un garaj, iar odată cu preluarea fabricii de la Mioveni de Renault, era clar că acest proiect va fi pus pe linie moartă.