Raportat la prețul kilogramului de materie primă, costul final al pâinii comercializate pe rafturile din magazine este de câteva ori mai mare. Procesul de fabricare al produsului de bază vine la pachet cu cheltuieli suplimentare. Cu ce preț pleacă pâine din fabrică și cu cât se vinde, potrivit brutarilor.
După declanșarea războiului, piețele globale au suferit perturbări, deoarece Rusia și Ucraina au fost exportatoare majore de cereale, grâu, porumb, semințe oleaginoase (în special floarea soarelui) și îngrășăminte. Astfel, produsele în industria alimentară s-au scumpit.
Pâinea, legumele, cărnurile sunt câteva dintre alimentele de bază care au suferit majorări de prețuri. Uleiurile prezintă, de asemenea, costuri ridicate. Acest trend, care continuă să se facă simțit în țările europene, i-a îngrijorat pe mulți, traiul decent devenind costisitor.
1 kilogram de grâu costă între 1 leu și 1,20 lei pe piață, spun specialiștii. Dintr-un kilogram de făină de grâu se pot obține maximum 700 de grame de făină, luând în calcul și pierderile din procesul tehnologic.
„În momentul de față, prețul făinii ar fi undeva la 1,67-1,68 lei pe kilogram, cu TVA inclus. În afară de materia primă, care ar fi făina, mai sunt cheltuieli cu drojdia și alte ingrediente, forța de muncă, energia electrică, gazele naturale”, a explicat Gheorghe Matei, administratorul unei brutării din România, potrivit EuroNews.
În fabricare, până la obținerea produsului finit, prețul aproape se dublează. Pentru o pâine albă simplă, cu gramaj de 700 de grame, românii plătesc în supermarket 5,56 lei. Costul produsului final este de cinci ori mai mare decât costul unui kilogram de materie primă.
„Dacă luăm un procent din prețul pâinii, din calculele noastre, prețul făinii s-ar duce undeva la până în 30%. Sunt puține șanse să spunem că dacă prețul făinii scade, ar trebui să scadă și prețul pâinii la raft”, a spus administratorul brutăriei.
Citește și: Cât de mult s-au scumpit alimentele românilor – pâinea, zahărul, ouăle. Inflația galopantă se simte la raft
Dintre toate sortimentele de pâine, franzelele clasice au adaosul comercial plafonat. Asta înseamnă că vânzătorii pot să adauge la prețul inițial maximum câteva procente peste prețul la care se cumpără produsul. Alte sortimente din această categorie nu prezintă însă adaosuri plafonate.
În decembrie 2023, Eurostat arăta că prețul pâinii a crescut cu 3,2%, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2022. În România, scumpirile la acest produs au fost sub media europeană, de 3,9%.