Sunt deja mulți care se bucură ușor, ușor, că începem să scăpăm de pandemia covid. Din păcate, ceea ce se întrevede din punct de vedere economic este un adevărat dezastru. Pandemia și efectele sale, în special economice, deja se resimt și se vor resimți și în următorii ani. Multe ramuri economice au și vor avea de suferit.
Acum un an, pe măsură ce pandemia a devastat lumea, statele lumii și economiile s-au cutremurat. Astăzi, la o aparentă revenire, companiile încearcă să se aprovizioneze și să-și revină. Efectele economice mondiale au generat adevărate rupturi în lanțul de aprovizionări pentru micii și marii producători de bunuri.
De la producătorii de saltele, de mașini sau de folii de aluminiu, toți cumpără mai multă materie primă decât au nevoie pentru a supraviețui vitezei vertiginoase cu care se recuperează cererea de mărfuri și de a potoli frica epuizării de stocuri.
”Frenezia împinge lanțurile de aprovizionare până la marginea confiscării. Lipsurile, blocajele transporturilor și creșterea prețurilor se apropie de cele mai înalte niveluri din memoria recentă.
În același timp se ridică îngrijorarea cu privire la faptul că o economie globală supraalimentată va alimenta inflația”, spun cei de la Bloomberg.
Analiștii publicației Bloomberg au făcut un studiu al efectelor generate de pandemia de covid-19 la nivel global, iar rezultatele nu sunt deloc îmbucurătoare.
Conform acestora, cererea la materiile prime a avut o explozie și s-au cumpărat masiv. Creșterea cererii a generat și creșteri de prețuri, unele artificial, mai spun analiștii Bloomberg.
”Cupru, minereu de fier și oțel, porumb, cafea, grâu și soia, cherestea, semiconductori, plastic și carton pentru ambalare. Lumea este aparent într-o penurie.
Clienții încearcă să obțină tot ce pot pentru că văd o cerere mare. În același timp, unele prețuri cresc de la o zi la alta, artificial”, a declarat Jennifer Rumsey, președintele companiei din Columbus, Indiana.
Concluziile studiului Bloomberg spun că diferența dintre marea criză din 2021 și întreruperile ofertei din trecut este amploarea ei și faptul că nu există un scop clar la vedere.
Cea mai mare flotă de camioane din Europa, Girteka Logistics, spune că s-a luptat pentru a găsi suficientă capacitate de a face față cererii mari. Companii mari din Statele Unite ale Americii se confruntă cu o penurie de aluminiu pe piață.
”Exacerbarea în continuare a situației este o listă neobișnuit de lungă și în creștere a calamităților care au zguduit piața mărfurilor în ultimele luni. Un accident ciudat în Canalul Suez a infuențat transportul maritim global în martie. Seceta a făcut ravagii asupra culturilor agricole. O înghețare profundă și întreruperea în masă au anulat operațiunile de energie și petrochimie din SUA Centrală, în februarie.
Cu mai puțin de două săptămâni în urmă, hackerii au doborât cea mai mare conductă de combustibil din SUA. Acțiunea a dus la creșterea prețului benzinei la peste 3 dolari pe galon, pentru prima dată din 2014. Acum, focarul masiv de Covid-19 din India amenință cele mai mari porturi”, mai spune Bloomberg.
Analiza Bloomberg a arătat în cifre cam care ar fi majorările din aceste prime 5 luni, ca urmare a efectelor generate de pandemia covid. Analiza s-a rezumat doar la câteva din materialele de producție și costurile lor actuale, după cum urmează:
O criză reală s-a înregistrat în producția de autoturisme, unde lipsa cipurilor a determinat stoparea producțiilor la companii ca Renault, Volswagen sau Ford.
Un număr din ce în ce mai mare de observatori avertizează că inflația va accelera ca urmare a efectelor generate de pandemia covid. Amenințarea a fost suficientă pentru a trimite efecte prin capitalele mondiale, bănci centrale, fabrici și supermarketuri.
Rezerva Federală SUA se confruntă cu noi întrebări cu privire la momentul în care va crește ratele pentru a preveni inflația. Riscul politic perceput deja amenință să supere planurile de cheltuieli ale președintelui Joe Biden.
”Adunați toți acești factori și este un mediu pregătit pentru o inflație semnificativă, cu pârghii limitate”, au mai declarat specialiștii economici.
Cu toate că efectele generate de pandemia covid de acum în colo vor fi resimțite, sunt economii puternice care vor trece cu bine. Pe de altă parte, cererea mare de materii prime din piața mondială vor avea ca efect, din păcate, o creștere a prețurilor.
Efectul imediat va fi o scumpire a produselor la poarta fabricilor, urmată de un alt val de scumpiri la retaileri. Lanțul este unul interconectat, schimbările ajungând până la nivelul individului, simplul consumator. Pandemia covid de-abia acum infectează economiile lumii.