Premierul Florin Cîțu a anunțat că România ar putea adera la spațiul Schengen din acest an, dacă va beneficia de un raport MCV favorabil, iar adoptarea monedei europene se va realiza după 2024. Prețul aderării și ”comoara” pe care ar trebui să le-o cedăm olandezilor pentru ca această mișcare să fie posibilă.
Florin Cîțu a declarat în 18 ianuarie că de vină pentru întârzierea parcursului euro este criza sanitară din 2020 și că pierderile vor fi recuperate în intervalul 2021-2024. Astfel, conform premierului, este posibil ca țara noastră să intre în antecamera zonei euro în 2024-2025, urmând ca adoptarea euro să aibă loc în 2027 sau 2028.
„Nu numai aderarea este obiectivul principal, pentru mine contează ce înseamnă să aderi la zona euro. Înseamna reformarea acestei economii, să o faci performanță în zona euro, acolo unde competiția este este foarte dură. Asta este foarte important”, a declarat oficialul pentru Digi24.
În ceea ce privește spațiul Schengen, Cîțu a apreciat ca anul acesta se va întâmpla ”minunea”, ca România să adere ”cu totul”: „România este gata să intre în Schengen din 2011. A apărut discuția cu MCV-ul. Trebuie să corectăm această problemă anul acesta. Vom face tot posibilul să avem un raport favorabil al MCV. Dacă toate lucrurile merg bine, și am început cu desființarea SIIJ, și avem un raport favorabil, putem să sperăm să continuăm discuțiile de aderare la Schengen chiar de anul acesta.
Dar, repet, depinde de noi. Vrem să facem reformă? Haideți să respectăm recomandările Comisiei Europene, ale Comisiei de la Veneția. Corectăm ce au stricat pesediștii în justiție cât mai repede și apoi veți vedea că ne îndreptăm spre zona Schengen”, a mai spus el.
Economistul Adrian Câciu este de altă părere, considerând că nu neîndeplinirea criteriilor Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) ar fi motivul, cum a menționat Cîțu, ci este vorba despre o chestiune ”pur politică ce nu are legătură cu partea tehnică”. Specialistul consideră că ar fi o mare realizare ca România să intre în Schengen, dar pentru atingerea acestui obiectiv prețul ar fi Portul Constanța.
„Toată lumea știe, politicienii se ascund și poate nu o spun pe șleau. Olanda se opune aderării noastre la spațiul Schengen pentru că nu le vindem Portul Constanța. De ce vor Portul Constanța? Pentru că dacă îl au, pot să-și asigure faptul că Portul Rotterdam va fi întotdeauna cel mai important port pentru mărfurile care intră în Europa. Portul Constanța este un competitor direct pentru Drumul Mătăsii.
Noi nu trebuie să vindem Portul Constanța. Din contră, noi trebuie să îl capitalizăm și să asigurăm autostradă de la port până la ieșirea spre Vest, la Nădlac, în așa fel încât să devină cel mai important port european”, a declarat Câciu pentru Impact.