Colet rupt sau cu bunuri lipsă? Ce trebuie să faci când firma de livrări greșește

Colet rupt sau cu bunuri lipsă? Ce trebuie să faci când firma de livrări greșește
Primirea coletelor prin poștă sau curier. Atenție la cum le primiți!

Consumatorii au drepturi în situațiile în care coletele trimise prin poștă sau prin curier pur și simplu nu ajung sau comenzile sunt incorecte sau deteriorate. Este important să ne cunoaștem aceste drepturi și, în consecință, să acționăm în cunoștință de cauză, cu situația dată.

Primirea coletelor prin poștă sau curier

Modul în care este gestionat procesul de livrări s-a schimbat ca răspuns la pandemia de coronavirus pentru a limita cantitatea de contact dintre conducătorul de livrare și client. Aceste modificări au inclus eliminarea cerinței de semnare a unui client de către mulți curieri la livrarea mărfurilor. Dar asta nu exclude situațiile când primim coletele prin poștă sau curier sunt deteriorate, sau coletele sunt deschise sau există lucruri lipsă din coletele primite.

Atenție cum primiți coletele!

Au existat în această perioadă reclamații de la mai mulți consumatori despre coletele care nu ajung sau care sunt semnate de o altă persoană, cum ar fi un vecin și care nu au fost transmise niciodată. În aceste condiții, legislația privind drepturile consumatorilor subliniază ce se poate face pentru a rezolva majoritatea problemelor.

În România toate firmele de curierat rapid sunt autorizate pentru funcționare de ANCOM, dar în cazurile pe care le vom enumera mai jos, nu are autoritate pentru a stabilii prejudciile aduse de una din situații. Singurele organe de pe teritoriul României care pot lua anumite măsuri sunt organele de poliție.

Returul coletului. Cine este responsabil?

Atunci când avem de-a face cu curieri și companii de livrare angajate de vânzători și comercianți cu amănuntul, presupunerea automată poate fi că respectivul curier este responsabil pentru coletele lipsă sau deteriorate. În conformitate cu Legea privind drepturile consumatorilor, contractele curierilor sunt încheiate cu comerciantul cu amănuntul sau vânzătorul, iar responsabilitatea este a acestora.

Cu toate acestea, această responsabilitate se extinde numai până când bunurile vi se livrează, iar limitările includ livrarea în locuri sigure pe care este posibil să le fi evidențiat sau dacă ați ales un vecin pentru a accepta bunurile în absența dumneavoastră. În orice situație în care există o problemă cu livrarea, o plângere ar trebui adresată primului comerciant cu amănuntul sau vânzătorului, spre deosebire de compania de livrare sau de curierat.

Ce faci când primești coletele greșite?

Dacă coletele conțin articole greșite, atunci aveți dreptul la un înlocuitor. Legea privind drepturile consumatorilor prevede că articolele trebuie să fie „așa cum sunt descrise”. Ar trebui să contactați distribuitorul și să faceți o plângere pentru a vedea care sunt pașii următori. Este posibil să vi se solicite să returnați articolele care au fost livrate incorect comerciantului cu amănuntul pentru a rezolva problema. Nu trebuie să plătiți costurile de livrare pentru returnarea articolului incorect.

Ce facem în cazul în care coletele au fost deteriorate

Coletele care au aspectul de manipulare, sigilii rupte pe cutii, cutii deschise la livrare, pot fi refuzate la punctul de livrare. Dacă acceptați coletele în ciuda semnelor de deteriorare, chiar dacă termenii și condițiile afirmă că acest lucru confirmă primirea în stare bună, aveți în continuare drepturi.

Puteți eluda posibilitatea oricărui litigiu privind răspunderea pentru daune, incluzând condiția „primită, dar neinspectată” la semnarea sau primirea unei livrări de bunuri. Dacă ați acceptat deja coletele , ar trebui să vă asigurați că adunați dovezi sub formă de fotografii ale pagubei.

Ar trebui să contactați vânzătorul direct prin e-mail sau în scris pentru a vă plânge de daune. Dacă vânzătorul cu amănuntul susține că dauna a fost făcută de dvs. după primirea livrării, sarcina probei revine acestora în primele șase luni după ce ați livrat marfa. Dacă acesta este cazul, ei trebuie să demonstreze că dauna a fost din vina destinatarului.

Mărfurile care sunt deteriorate în tranzit înseamnă că o reclamație pentru mărfuri defecte poate fi făcută la comerciantul cu amănuntul. În acest caz, legea drepturilor consumatorilor prevede că ar trebui să primiți o reparație, înlocuire sau o rambursare pentru comandă.

Costurile și aspectele practice ale returnărilor în orice situație

Vânzătorul vă poate solicita să returnați bunuri deteriorate sau defecte. În acest caz, costul poștal de retrimtiere pentru coletele  în cauză nu ar trebui să fie responsabilitatea dumneavoastră. Legea privind drepturile consumatorilor se asigură că vânzătorii plătesc pentru returnarea bunurilor defecte sau deteriorate și înseamnă că ar trebui să vi se ramburseze costurile de livrare.

Dacă vi se cere să returnați mărfurile, trebuie să vă adresați comerciantului cu amănuntul pentru a vă asigura că acestea vor fi asigurate împotriva daunelor suplimentare care pot apărea în tranzit. Dacă nu sunt dispuși să facă acest lucru, ar trebui să verificați dacă vor acoperi costul acestei asigurări dacă o achiziționați de la compania de livrare utilizată pentru returnări.

Ce se întâmplă cu coletelor dacă produsele sunt furate?

Situația este aceeași atunci când produsele din coletele primite sunt furate ca atunci când nu ajung la timp. O reclamație trebuie adresată comerciantului sau vânzătorului, deoarece contractul dvs. este încheiat cu aceștia. Dacă ați dat instrucțiuni comerciantului cu amănuntul despre lăsarea articolelor într-un anumit loc sau la-ți cerut livrat unui vecin în absența dvs., atunci poate fi mai dificil să căutați o rezolvre cu comerciantul cu amănuntul.

Dacă credeți că au fost furate obiecte, ar trebui să raportați acest lucru poliției, deoarece acesta este furt, care este o infracțiune. Ar trebui să oferiți cât mai multe dovezi poliției. Raportarea acestui lucru ar putea fi utilă atunci când vă declarați cazul pentru o rambursare de la comerciant.

Concluzie, sau când lucrurile merg prost

  • Contactați imediat comerciantul cu amănuntul cu privire la problema. Aveți un contract cu aceștia și acestea ar trebui să vă ajute să rezolvați problema.
  • Adunați dovezi. Nu uitați să faceți fotografii ale articolelor deteriorate și ale pachetelor care au fost manipulate. Acest lucru vă poate ajuta să vă întăriți cazul pentru o rambursare sau înlocuire.
  • Marcați toate livrările ca „primite, dar nu inspectate” la semnarea pentru acestea. Acest lucru vă poate ajuta dacă există daune articolelor atunci când le inspectați în continuare.
  • Locuri speciale / Vecini nominalizați. Nu uitați să vă asigurați că locurile speciale pentru livrare sunt sigure și că, dacă solicitați unui vecin să semneze pentru articolele în care aveți încredere. Poate fi mai greu să rezolvi problemele legate de livrări în aceste circumstanțe.

Nu uitați că mai există și Asociația pentru Protecția Consumatorului care vă poate ajuta în astfel de cazuri. Pe site-ul ANPC aveți și diferitele formulare de reclamații.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI