Cod Rutier 2022. Modificări majore impuse de Guvern. Anunț vital pentru șoferi
În cadrul, deja celebrului, PNRR, există un alt punct extrem de important care trebuia reglementat, și anume viitoarele strategii naționale privind siguranța rutieră. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat astăzi faptul că, la ședința de guvern de săptămâna trecută s-a votat Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră, care prevede mai multe mdoficări aduse Codului Rutier 2022.
Sorin Grindeanu anunță planul pentru următorii 7 ani
În cadrul PNRR, în afară de reformele sociale și economice, există un alt punct important, și anume infrastructura rutieră cu toate palierele sale. Un subpunct este și cel al siguranței rutiere, un plan elaborat pe următorii 7 ani, conform declarațiilor ministrului Sorin Grindeanu.
În cadrul acestui plan sunt alocate aproximativ 617 milioane de euro, bani aprobați la ultima ședință de guvern, de săptămâna trecută, prin Strategia Naţională Pentru Siguranţă Rutieră (2022-2030), „jalon din PNRR îndeplinit cu o lună mai devreme față de termenul asumat”, spune ministrul Grindeanu.
„Prin această Strategie, dorim să reducem cu 50% numărul de decese și de răniri grave cauzate de accidentele rutiere.
Finanțarea măsurilor va fi asigurată prin PNRR și POT și se va ridica la o valoare totală de 617,6 milioane de euro.
Suma prin PNRR este de 219 milioane euro.”, scrie Sorin Grindeanu pe contul său de Facebook.
Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră
Toate punctele regăsite în Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră sunt menite să aducă modificări legislației rutiere în vigoare, referindu-ne la Codul Rutier 2022, iar proiectele majore, conform ministrului Sorin Grindeanu sunt, după cum urmează:
- Separarea căilor de trafic auto și pietonal prin denivelarea acestora: 447,5 milioane de euro;
- Măsuri de siguranță pasivă (parapete rutier din beton, montarea parapetelor marginale cu cabluri pe DN 7C- Transfăgărășan, DN 67 C – Transalpina, și alte sectoare de drumuri montane): 61,8 milioane de euro;
- Semnalizare, marcaje și amenajări rutiere: 50,45 milioane de euro;
- Digitalizarea elementelor de siguranța circulației (Sistem de Management al Semnalizării Rutiere, Verticale, Orizontale și a Elementelor Pasive de Siguranță Rutieră, soft, dispozitive IT, achiziționarea a 1000 limitatoare de viteză, 300 radare mobile și 500 camere video conectate într-un sistem integrat): 47,6 milioane de euro;
- Iluminat pe timp de noapte și dispoztive luminoase și reflectorizante: 10,2 milioane de euro.
Siguranța rutieră într-un mod integrat şi multidisciplinar
Un alt punct din Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră îl reprezintă siguranța rutieră la nivel național, prin care se dorește diminuarea numărului de accidente rutiere, dar și prevenirea acestora. Ministrul Sorin Grindeanu a enumerat care sunt punctele din acest capitol, după cum urmează:
- introducerea unui sistem de management al vitezei, concomitent cu reglementarea unor sancţiuni mai aspre pentru încălcarea legii;
- intensificarea programelor de educaţie şi formare continuă, formală şi informală;
- alinierea la standardele tehnice şi la normele specifice prevăzute pentru siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen, precum și pentru vehiculele conectate și autonome, inclusiv pregătirea infrastructurii rutiere pentru circulația acestor vehicule;
- eficientizarea sistemului naţional de intervenţii în caz de urgenţă prin îmbunătăţirea mijloacelor tehnice de intervenţie la evenimentele rutiere
- măsuri pentru utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv prin reducerea limitelor de viteză în anumite zone sau pe anumite drumuri, în funcţie de datele privind accidentele, analiza riscurilor şi de cele mai bune practici de la nivelul Uniuni Europene, precum și revizuirea normelor de circulaţie, inclusiv asigurarea priorităţii pentru utilizatorii vulnerabili;
- inspecţii şi verificări sporite în materie de siguranţă rutieră;
- campanii de informare și conștientizare destinate publicului general.
Pe lângă aceste măsuri s-au alocat sume de bani pentru implementarea a nu mai puțin de 300 de radare mbile şi 500 de camere video, toate montate pe şoselele din ţară. Banii vor fi cheltuiți și pe implementarea limitatoarelor de viteză și contrusirea pasajelor subterane și a pasarelelor pietonale la nivel național.
Rămâne să urmărim când se vor demara concret toate aceste puncte din Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră, și mai ales, când vor ajunge la Ministerul Transporturilor sumele anunțate de Sorin Grindeanu.