Uniunea Europeană ia în considerare o propunere de a interzice circulația pe timp de noapte, între orele 00:00 și 06:00, pentru șoferii care dețin permis de conducere de mai puțin de trei ani. Această inițiativă are scopul de a reduce numărul accidentelor nocturne, în care sunt adesea implicați șoferii începători, conform informațiilor publicate de Motor Zoom.
Motivul din spatele acestei propuneri este creșterea cu 4% a deceselor rutiere în 2022 față de 2021 în întreaga UE, conform Eurostat. România se situează în fruntea listei țărilor cu cea mai mare rată de mortalitate pe șosele, înregistrând 86 de decese la un milion de locuitori, aproape dublu față de media europeană de 46. La polul opus se află Suedia, cu cea mai scăzută rată de decese, doar 22 la un milion de locuitori.
Restricția vizează în principal șoferii începători, o categorie vulnerabilă, având în vedere riscurile ridicate ale accidentelor pe timp de noapte. Aceasta face parte dintr-o serie de măsuri ale Uniunii Europene destinate creșterii siguranței rutiere în perioada 2021-2030, aliniate cu strategia „viziunea zero”, care își propune să elimine complet decesele pe drumurile europene până în 2050.
În paralel, Comisia Europeană lucrează la alte inițiative de siguranță, precum reducerea limitelor de alcool pentru șoferi și implementarea tehnologiilor de siguranță, cum ar fi sistemele eCall. Aceste propuneri ar putea avea un impact major asupra siguranței rutiere în UE, protejând în special participanții vulnerabili la trafic, cum ar fi pietonii și bicicliștii.
Propunerea este în dezbatere la nivel european, iar adoptarea acesteia va depinde de deciziile statelor membre, care vor juca un rol crucial în stabilirea noilor norme de siguranță rutieră.
România nu dispune de o strategie pentru gestionarea traficului rutier. Titi Aur, fost campion de raliuri și specialist în conducere defensivă, a subliniat lipsa unei abordări strategice din partea autorităților române în ceea ce privește șoferii și traficul.
El a evidențiat necesitatea unor măsuri coerente și bine corelate pentru a diminua numărul de accidente rutiere. Potrivit lui Titi Aur, este esențial ca legiuitorii să aibă o perspectivă cuprinzătoare asupra acestei probleme. „România nu are o strategie concretă pentru reducerea accidentelor rutiere”, a avertizat el.