Educația a devenit un subiect delicat de abordat în România, având în vedere diversitatea metodelor de predare din școli, dar și a lipsei de cooperare a elevilor. Cu toate acestea, mai există însă unități de învățământ în care lucrurile par să meargă „ca unse”, așa cum o spune o vorbă din popor. De exemplu, o profesoară din Suceava a fost decorată de președintele României pentru metodele inedite și eficiente dovedite. Cum reușește să-și motiveze elevii să învețe?
În ciuda pregătirii admirabile a multor dascăli, de la un punct încolo, lucrurile par să se blocheze, nu se știe sigur din ce motiv. Fie că este vorba despre lipsa de dorință a elevilor de a învăța, fie că profesorii nu mai au răbdarea necesară pentru a se adapta nevoilor elevilor, Educația este privită cu emoții din orice perspectivă.
Acest lucru nu exclude rezultatele excepționale obținute de elevii români și nici performanțele pe care mulți profesori le dovedesc zilnic. Una dintre profesoarele model din țara noastră este Daniela Ceredeev, inspector de Limba şi Literatura Română și Religie și profesor la Şcoala Gimnazială din localitatea Vatra Moldoviţei, județul Suceava.
Dumneaei reușește prin metode nonformale să aducă performanțe neașteptate în rândul elevilor și, nu în ultimul rând, le induce elevilor săi o sete nebună de învățare. Interesant este modul prin care doamna profesoară Daniela Ceredeev reușește să-i motiveze. Astfel, elevii sunt ascultați doar atunci când sunt pregătiți și evaluați din subiectele pe care le stăpânesc. În plus, temele pe care le dă acasă nu durează mai mult de 20 de minute, ceea ce pentru elevi reprezintă o motivație de a le pregăti.
De asemenea, elevii pot mânca în timpul orei, dacă nu deranjează, nefiind o condiție obligatorie nici să se ridice în picioare atunci când sunt ascultați.
Pentru modul său original în care a ales să-și predea material, dar și să-i motiveze pe elevi să se pregătească, Daniela Ceredeev a fost desemnată profesoară Merito în 2017 pentru rezultatele notabile pe care le-a avut cu elevii săi.
Daniela Ceredeev este absolventă a Universității„Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Teologie Ortodoxă, specializarea Litere-Limba Română și a absolvit un masterat în Literatură Română Postbelică la Universitatea ”Ștefan cel Mare” din Suceava. Este profesoară de aproape 30 de ani, începând să practice meseria chiar din perioada studenției, în Gura Humorului și apoi în Vatra Moldoviței.
În decursul timpului, profesoara a susținut și un program de after-school în cinci sate ale comunei în care predă, susținând totodată activitatea Asociației Proiect Pro Europa, pe care a înființat-o în 2011.
„Am folosit mult tutoriatul între copii pentru că am crezut că învățarea de la egal la egal poate să fie noninhibitorie. Profesorii erau acolo ca să ofere sprijin, dar învățarea efectivă s-a făcut și cu ajutorul elevilor performanți la învățătură”, explică profesoara.
Încă de la început, profesoara s-a axat pe un stil de predare care să stimuleze creativitatea elevilor, indiferent de vârstă.
În prezent, pe lângă metodele menționate anterior, Daniela Ceredeev folosește tehnica perspectivelor narative multiple, ce presupune ca elevii să ajute copiii dintr-o poveste să își schimbe starea imaginând un scenariu pozitiv. Astfel, folosind imaginația prin intermediul poveștii, elevii sunt mult mai entuziasmați să citească.
O altă metodă nonformală este photovoice, ceea ce presupune faptul că elevii descriu în cuvinte mesajul transmis de o fotografie. Scopul acestui exercițiu este acela de a le dezvolta gândirea critică.
Profesoara care ne face mândri că suntem români a câștigat până acum cinci premii naționale pentru voluntariat și a fost decorată de președintele Klaus Iohannis. De multe ori a fost singurul profesor de la sat premiat la concursurile la care a participat.
„Ceea ce îmi doresc cel mai mult de la elevii mei este să fie oameni frumoși, pentru că omenia înseamnă și generozitate, înseamnă și bucuria de-a fi împreună cu ceilalți și de-a face lucruri alături de ei. De acolo vine și nevoia de-a învăța. Dacă pot influența într-un fel asta, este minunat. Îmi doresc să treacă frumos prin viață și să fie oameni frumoși”, a transmis Daniela Ceredeev.
Aceasta a explicat că a ales metoda evaluării elevilor pe termen mai lung până a le oferi un calificativ corect, astfeș că, fiecare dintre ei merită să fie evaluați în cele mai bune momente ale existenței lor, așa cum o spune un citat din poetul Ralph Waldo Emerson.