Cine decide, de fapt, impozitarea pensiilor speciale. România, țara tuturor posibilităților
Pensiile speciale, unul din cel mai sensibil și controversat subiect din România, e adus din nou în prim-plan. Cine decide, de fapt, impozitarea acestei categorii de indemnizații? Detalii.
Cine decide impozitarea pensiilor speciale?
Înalta Curte de Casație și Justiție a formulat obiecții de neconstituționalitate în vederea impozitării pensiilor speciale cu până la 85%. CCR este astfel în noi discuții cu privire la cea mai controversată categorie de pensii din România. Chiar judecătorii din cadrul instituției sunt printre beneficiarii acestui tip de indemnizații. Liderul grupului deputaților din Partidul Național Liberal a declarat că ”este pentru a treia oară când CCR amână pronunţarea pe proiectul liberalilor care prevede impozitarea cu până la 85% a pensiilor. Proiectul a ţinut cont de motivarea CCR referitoare la legea privind eliminarea pensiilor speciale.”
Claudiu Năsui, deputat USR, susține că în ultimele patru luni peste 3 miliarde de lei s-au dus numai pe pensiile speciale, în timp ce lumea aștepta aceasta decizie din partea CCR. Camera Deputaților a adoptat legea în privința impozitării pensiilor speciale cu până la 85% încă de pe data de 17 iunie 2020, decizie care a avut undă verde din partea a 307 persoane. În conformitate cu legea, va fi implicată și o cotă de impozitare de 10% pensiilor cuprinse între 2.000 de lei și 7.000 de lei.
Detalii din hotărâre
„Aşezarea justă şi echitabilă a sarcinii fiscale constituie una dintre componentele statului de drept, aşa cum este definit statul român prin art. 1 alin. (3) din Constituţie. (…) În jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a reţinut în mod constant că statul are o marjă largă de apreciere în stabilirea politicii fiscale şi revine legiuitorului competenţa exclusivă de a stabili cuantumul impozitelor şi de a acorda exceptări sau scutiri de la aceste obligaţii în favoarea anumitor categorii de contribuabili şi anumite perioade de timp, sub rezerva respectării dispoziţiilor art. 56 din Constituţie privind justa aşezare a sarcinilor fiscale”, se arată în hotărâre.
Anunțul ÎCCJ
„Legea instituie o taxă pe venitul din pensiile reglementate de legile speciale care este diferită de impozitul pe venit şi se cumulează cu acesta din urmă, ceea ce înseamnă că acestei categorii de venituri, care fac obiectul taxării conform legii criticate, li se aplică atât impozitul pe veniturile din pensii, cât şi taxa nou instituită. Rezultă, astfel, că pensiile vizate de lege sunt supuse unei duble impuneri, contrar principiului nediscriminării şi principiului aşezării juste şi echitabile a sarcinii fiscale”
ÎCCJ