Calea ferată Oravița-Anina, cunoscută sub numele de „Semeringul bănățean”, este considerată cea mai spectaculoasă linie ferată de munte din sud-estul Europei. Această capodoperă a ingineriei feroviare a fost inaugurată în decembrie 1863 și rămâne până astăzi un simbol al măiestriei tehnice și al frumuseții naturale.
Cu o lungime de 33,4 km, linia ferată leagă localitățile Oravița (218 m altitudine) și Anina (558 m altitudine), traversând o diferență de nivel impresionantă de 338 m. Traseul urmează pante abrupte de 20‰ și include curbe extrem de strânse, cu raze de doar 114 m.
„Drumul de fier” șerpuiește prin peisaje montane de o frumusețe rară, străbătând 14 tuneluri săpate direct în stâncă și 10 viaducte care traversează văi adânci. Cel mai impresionant dintre acestea este Viaductul Jitin, care se înalță la 35 m deasupra solului și se întinde pe o lungime de 230 m, având 5 deschideri.
Linia ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului, oferind pasagerilor priveliști de neuitat. Acest traseu unic este nu doar o atracție turistică deosebită, ci și o mărturie vie a istoriei și ingineriei secolului al XIX-lea.
Calea ferată Oravița-Anina nu este doar un mijloc de transport, ci și un monument istoric și cultural. Clasată drept cea mai veche cale ferată de munte din România, ea continuă să atragă mii de turiști care doresc să experimenteze o călătorie în timp, în mijlocul naturii sălbatice și al spectaculoaselor peisaje montane.
Această linie ferată rămâne un simbol al ingeniozității și un punct de atracție care pune România pe harta celor mai frumoase trasee feroviare din lume.
Cu o lungime de 33,4 km, linia urcă de la 218 m altitudine la Oravița până la 558 m la Anina, cu o diferență de nivel de 338 m.
Panta abruptă de 20‰, mai mare decât standardele vremii, și curbele strânse, cu raze de doar 114 m, au impus proiectarea unor locomotive și vagoane speciale.
Traseul este marcat de 10 viaducte spectaculoase și 14 tuneluri săpate direct în stânca muntelui. Cel mai remarcabil dintre viaducte este Viaductul Jitin, o adevărată operă de artă inginerească.
Cu o lungime impresionantă de 1.038 m și o înălțime de 37,18 m, acest viaduct reprezintă un punct de atracție principal al liniei ferate. Cele 14 tuneluri, dintre care cel mai lung măsoară 660 m, adaugă un aer misterios și captivant călătoriei, oferind pasagerilor o experiență unică.