Calea ferată Oravița-Anina este cea mai veche cale ferată de munte de la noi din țară și a fost dată în funcțiune în decembrie 1863. Această cale a mai fost numită și ”Semeringul bănățean” și este considerată cea mai frumoasă și spectaculoasă linie ferată de munte din sud-estul Europei.
Drumul are 14 tuneluri săpate adânc în stânca muntelui și există 10 viaducte peste văi adânci.
O plimbare cu trenul între Oravița și Anina înseamnă o minunată călătorie pe prima cale ferată montată din România, în anul 1863 a fost folosită pentru prima dată pentru transportul minerului.
Linia ferată Oravița și Anina are o lungime de 33,4 kilometri, iar pe această distanță sunt 14 tuneluri și 10 viaducte, iar lungimea totală a tunelurilor este de 2084 metri, în timp ce a viaductelor este de 843 metri.
Astfel, dintre cei 33 km, 21 de km sunt tăieturi și străpungeri în deal.
De asemenea, toate lucrurile s-au făcut manual, nu cu târnăcopul și dalta.
Totodată, viaductul cel mai lung este viaductul Racoviță de 115 metri și 26,5 metri înălțime și este construit în curbă la ambele capete.
Această cale ferată este cea mai veche din Sud-Estul Europei și a fost construită cu scopul de a transporta minereurile.
Datorită faptului că seamănă cu prima cale ferată montană din Europa, Semmeringbahn din Austria, calea ferată din România a primit denumirea de Semeringul Bănățean.
Totodată, traseul cu mocănița Oravița-Anina este unul frumos, pe lângă peisajul montan de poveste, viaductele construite sunt cu adevărat superbe.
Citește și: De ce să alegi trenul, în locul avionului: unde poți să călătorești în Europa, fără să zbori
Din cauza curbelor abrupte, cele obișnuite de la calea ferată au 150 de metri, cele de la traseul Oravița-Anina au doar 114 metri.
Linia ferată nu este electrificată, deci a fost nevoie de construirea unor vagoane și locomotive speciale.
De asemenea, trenul celebru care trece pe acest drum are două vagoane de clasa a-II-a, construite in anul 1914, necompartimentate, cu bănci din lemn, dar la nevoie se mai adaugă încă un vagon, însă cele 3 vagoane mai pot circula pe aceasta cale ferată unică.
Sunt astfel construite încât să permită intrarea trenului într-o curbă cu o rază mai mică decât la trenurile normale.
Trenul opreşte în cinci staţii, în afară de Oraviţa şi Anina: Brădişorul de Jos (km 8), Dobrei, Lişava (km 14), Ciudanoviţa (km 17), Gârlişte (km 24).
Atunci când nu trece prin tuneluri din stâncă, trenul trece prin tunelurile create de copaci.
Te-ar mai putea interesa și: Mocănița din Vișeu, unică în lume: de ce trebuie să parcurgi traseele cu trenurile cu abur îndrăgite de turiștii din întreaga lume