Ce verifică ANAF când vine în control. Actele pe care inspectorii le analizează atent. Amenzile sunt uriașe

de: Andreea Vînătoru
29 05. 2023

În ultimii ani, ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) a început o serie de controale ample la societățile care prezentau un risc fiscal ridicat. Doar în primele trei luni ale anului 2023, inspectorii ANAF au efectuate aproape 15.000 de controale fiscale la contribuabili persoane juridice si fizice. Iată ce verifică ANAF când vine în control!

Ce verifică ANAF când vine în control

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este principala agenție de la noi din țară care este responsabilă cu controlul fiscal. Această instituție este responsabilă cu efectuarea verificărilor de conformitate asupra contribuabililor individuali și companiilor. De cele mai multe ori, firmele încearcă pe cât posibil să fie în regulă atunci când inspectorii ANAF vin în controale.

Pentru că societățile nu mai respectă regulile de funcționare, iar cele mai multe fac evaziune fiscală, ANAF taie în carne vie și dă amenzi usturătoare.

Atunci când fac verificări, ANAF caută discrepanțele dintre declarațiile de venit și de avere declarate, precum și dovezile de fraudă sau evaziune.

Și documente financiare, precum facturile, bonurile de plată și înregistrările casei de marcat, sunt controlate pentru a se asigura că venitul declarat este exact.

Pe de altă parte, ANAF poate efectua și inspecții direcționate. Acestea constau în investigații în numele guvernului sau ca parte a unei cooperări internaționale pentru prevenirea spălării banilor. De obicei, aceste controale permit examinarea activelor străine, a conturilor bancare și a fluxurilor de venit din România către alte țări.

Iată ce documente exacte sunt cerute de inspectorii ANAF:

  • cartea de intervenții de lângă casa de marcat;
  • declarația de instalare a casei de marcat;
  • registrul special al casei de marcat.

Vezi și: Românii vor fi notificați de la ANAF

Registrul de casă, un document important vizat de ANAF

Pentru a justifica plățile și încasările, orice societate trebuie să întocmească registrul de casă. De obicei, ANAF controlează raportul X al casei de marcat din care rezultă totalul vânzărilor până la momentul controlului.

Totodată, inspectorii solicită și documente de plată (chitanțe, dispoziții de plată) pentru sumele scoase din unitate cu diferite justificări (plată furnizor, plată salarii, depunere bani în banca, etc). De asemenea, importante sunt și documentele de încasare (chitanțe pentru perioada de nefuncționalitate a casei de marcat

Solicită de asemenea documente de plată (chitanțe, dispoziții de plată) pentru sumele scoase din unitate cu diferite justificări (plată furnizor, plată salarii, depunere bani în banca, etc) și documentele de încasare (chitanțe pentru perioda de nefuncționalitate a casei de marcat – încasări trecute defapt și în registrul special al casei de marcat, dispoziții de încasare).

Documente de evidență gestionară

  • facturi;
  • avize de însoțire a mărfii;
  • documente vamale;
  • borderouri de achiziție;
  • file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol;
  • note de recepție și constatare de diferențe;
  • alte documente de evidență a stocurilor, adoptate prin proceduri proprii cu privire la conducerea contabilității, respectiv prin intermediul politicilor contabile.

Vezi și: Ce studii trebuie să ai dacă vrei să te angajezi la ANAF. Salarii între 7.000 și 10.000 de lei

Cât poate dura un control fiscal ANAF

Inspecțiile fiscale pot avea perioade diferite, după cum urmează:

  • 180 de zile, pentru contribuabilii mari si cei care au sedii secundare, indiferent de marime;
  • 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
  • 45 de zile, pentru ceilalti contribuabili.

De precizat că un control inopinat al ANAF nu poate dura mai mult de 30 de zile, iar verificarea situației fiscale personale nu poate fi mai mare de 6 sau 12 luni.

Vezi și: ANAF a pus ochii pe românii de la Glovo, Uber și OLX. Ce riscă acum