Platformele de streaming vor avea o nouă taxă, iar televiziunea și radioul vor putea întrerupe cu reclame filme și emisiuni. Unde se va duce taxa achitată de platformele streaming?
Platformele de streaming vor achita o taxă de 4% din veniturile obținute din tranzacții unice sau sub formă de abonament. Această taxa va merge către fondul cinematografic, potrivit comisiilor de specialitate senatorii.
Când vorbim despre operatori de servicii de streaming ne referim la platforme precum Netflix, HBO sau Amazon Prime. Taxa de 4% va merge către Fondul cinematografic, administrat de către CNC, Centrul Național al Cinematografiei, din care se finanțează producția națională de filme.
Ulterior, taxa a fost înjumătățită la 2%, la Camera Deputaților, fiind prima care a dezbătut proiectul executivului. Cu toate acestea, senatorii au susținut că o cotă de doar 2% ar fi prea mică prin comparație cu cea plătită de operatorii e cinematografie.
Prin urmare, aceștia au revenit la cuantumul inițial al taxei, iar legea prevede acum alimentarea Fondului cinematografic cu „4% din veniturile obtinute din tranzacții unice sau sub formă de abonament, de către furnizorii de servicii media audio vizuale la cerere, pentru vizionarea de opere audiovizuale prin intermediul serviciilor de transmisie de date prin internet sau telefonie”.
În cazul furnizorilor cu sediul în alt stat membru al UE, veniturile asupra cărora se impune contribuția de 4% sunt cele obținute pe teritoriul României. De asemenea, taxa nu se va aplica furnizorilor al căror venituri nu au depășit, pe ultimul an fiscal, echivalentul în lei ai sumei de 65.000 de euro.
Mai mult de atât, taxa nu se va aplica nici furnizorilor care au un nivel de audiență sub 1%, raportat la numărul de abonați la nivel național. Pe de cealaltă parte, din lege a fost propusă eliminarea interdicției ca Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune să poată insera spoturi publicitare, autopromoționale sau de teleshopping, numai între programe.
”Se propune eliminarea unei prevederi care afectează gestionorea programului serviciilor publice de radio și televiziune deoarece toate spoturile de publicitate se dau într-un singur calup la sfârșitul programului, ceea ce face ca durata acestuia sa fie mult prea mare”, se arată în proiect.
Autorul acestui amendament este Lucian Romașcanu, ministrul Culturii, în calitate de senator.