Evaluările PISA sunt subiect de discuție între părinți, elevi și profesori. Ce sunt acestea, cum se realizează și ce s-a întâmplat în România anul trecut din cauza acestor testări?
PISA înseamnă Programme for International Student Assessment. Aceasta este o evaluare internațională a elevilor care este standardizată la nivel internațional. Scopul testelor este măsura care va arăta în cele din urmă cât de bine sunt pregătiți elevii cu vârsta de 15 ani să facă față provocărilor atât din viața activă, cât și din viața educațională. Mai exact, îi va ajuta pe viitorii adulți în evoluție să ia la cunoștință lucrurile cu care se vor confrunta pe piața muncii sau cu situațiile întâmpinate dacă aleg să-și termine studiile, mai apoi să-și găsească un loc de muncă.
În majoritatea țărilor OECD, elevii de 15 ani se află aproape de terminarea învățământului obligatoriu, de aceea s-a ales vârsta în cauză. În modul acesta pot fi măsurate majoritatea cunoștințelor, a deprinderilor și atitudinilor care sunt dobândite până la vârsta de 15 ani, vârstă care trebuie să reflecte abilitatea fiecărui adolescent de a continua să învețe să-și evalueze singur propriile alegeri și să ia decizii personale în legătură cu opțiunilor lor. Subliniem că testele PISA nu investighează modul de performare a unui curriculum școlar, ci ceea ce știu și sunt capabili să facă elevii în mod real la finele anilor de studiu.
Din păcate, testele PISA au fost un adevărat dezastru în România în anul curent. Ministrul Educației a subliniat faptul că trebuie ca intervenția să se facă rapid prin programele pe care Ministerul Educației ar trebui să le dezvolte în școli, în perioada în care numeroși miniștri au perindat. Problema sistemului este una gravă, mai adaugă ministrul.
„Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internaţională. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”
Monica Anisie
„Generic, Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. Pe scala generală Citire/Lectură, România a înregistrat un scor mediu de 434 puncte, ocupând poziţia 48 din 70 ţări/economii cu baze de date validate. Scorul cel mai mare a fost 535 si a fost obtinut de Singapore”
părințiicerschimbare.ro