Aflat încă la stadiul de proiect, un ordin ANRE îi obligă pe furnizorii de gaze și energie electrică să ramburseze sumele încasate de la clienții care au plătit anticipat pentru consumul estimat, dacă diferența dintre cât s-a plătit pe estimat și cât s-a consumat, depășește 100 de lei.
Așadar, în cazul în care ați plătit facturi la gaze și energie pe baza consumului estimat și factura de regularizare a consumului este cu minim 100 de lei mai mare decât ați consumat, furnizorul trebuie să vă restituie banii.
Potrivit Economica.net, dacă diferența este mai mică de 100 de lei, această sumă va fi compensată ulterior, adică scăzută din facturile următoare. Prevederea apare într-un ordin ANRE, care este încă în stadiul de proiect și care armonizează metodologiile cu cu legea 155/2020.
“în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită în plus de către acesta este mai mare de 100 lei, să restituie această sumă conform prevederilor legale în vigoare. În situația în care în urma regularizării suma plătită în plus de către clientul casnic este mai mică de 100 lei, suma va fi compensată în contul facturilor următoare” scrie în ordin, potrivit sursei citate.
Modificarea adusă se referă la energia electrică, dar și la gazele naturale se va proceda la fel, pentru respectarea prevederilor din noua lege 155. Acolo este specificat în două articole, cum se va face regularizarea acestor sume pentru energie electrică și gaz.
“Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile și să reflecte în mod adecvat consumul probabil. În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare. Orice diferență în ceea ce privește clauzele și condițiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate de către furnizor pentru diferitele sisteme de plată”, se arată în lege.
O să rămână de văzut, cum se va face rambursarea banilor în cazul tuturor consumatorilor. Pentru cei care plătesc facturile online returnarea banilor este relativ simplă (furnizorul trimite banii în cont), Însă, o mare parte din clienți nu au activat acest serviciu și merg cu factura în format fizic pentru a o plăti.