În ultima perioadă specialiștii în domeniul securității au constatat că patru din zece e-mail-uri pe tema noului coronavirus sunt spam. E-mailurile de tip phishing, troienii și spamul se răspândesc acum pe internet.
Oficiali ai Bitdefender spun că volumele de e-mail-uri nesolicitate au urcat semnificativ în ultimele luni. Patru din zece mesaje electronice trimise oamenilor pe subiecte asociate pandemiei sunt de tip spam. Aceste atacuri au fost pe fondul timpului tot mai mare petrecut online și al interesului crescut pentru pandemie.
Atacatorii s-au concentrat pe trimiterea de valuri de mesaje personalizate care să conțină amenințări informatice sau diverse metode de fraudă.
Peste 40% dintre e-mail-urile pe subiectul pandemiei primite în primele șase luni din 2020 sunt mesaje nesolicitate. Multe dintre acestea sunt frauduloase sau infectate cu diverse amenințări informatice, arată datele producătorului de soluții de securitate Bitdefender.
Atacatorii informatici au profitat de interesul oamenilor de a găsi informații legate de pandemie și de combatere a răspândirii virusului. Astfel că au distribuit masiv valuri de mesaje electronice cu dezinformări, leacuri mincinoase și oferte false pentru echipamente de protecție.
Cel mai frecvent, răufăcătorii au trimis mesajele în numele guvernelor, băncilor, companiilor de curierat. În același timp au fost trimise și spitalelor sau instituțiilor internaționale din domeniul sănătății, precum Organizația Mondială a Sănătății sau Centrul pentru Prevenirea și Combaterea Răspândirii Bolilor din SUA.
Încă de la începutul pandemiei, e-mail-ul a fost principalul vector de care s-au folosit criminalii informatici pentru a orchestra atacuri informatice de succes. Atacatorii și-au rafinat metodele de atac astfel încât să dezvolte mesaje care să păcălească filtrele de detecție de spam.
„Nevoia de distanțare fizică și trecerea la munca de oriunde au jucat un rol crucial în explozia volumului de e-mail-uri periculoase. Oamenii petrec mult mai mult timp online ca să lucreze. Mulți stau online să vorbească cu familia și prietenii, să se distreze și să cumpere produse. Dar și pentru activități care se desfășurau și în persoană înaintea pandemiei”, spune Liviu Arsene, specialist în securitate informatică la Bitdefender.
Metoda era menită să ajungă cât mai des în inbox-ul utilizatorilor. Chiar dacă multe dintre mesaje au devenit personalizate, mai convingătoare și sunt scrise cu mai puține greșeli gramaticale, sensul acestora nu s-a schimbat prea mult.
Expeditorii mizează pe aceiași stimuli care s-au dovedit eficienți de-a lungul timpului, precum frica, problemele financiare și nevoia acută de informații despre virusul necunoscut care a lovit omenirea.
Datele Bitdefender mai arată că atacatorii se concentrează acum mai puțin să dezvolte amenințări informatice sofisticate. Au ajuns să aloce resurse înspre îmbunătățirea tehnicilor de inginerie socială. Specialiștii vorbesc de metode mai eficiente de a păcăli victimele.
Mesajele au ajuns să fie cât mai credibile, spun specialiștii. Genul ăsta de mejsae îi determină să le citească și să acceseze linkuri sau atașamentele Acest gen de e-mail-uri nu fac altceva decât să aducă profit sporit grupărilor de criminalitate informatică.
De-a lungul pandemiei, România a fost vizată în repetate rânduri de campanii de spam. Utilizatorii au fost țintiți cu mesaje care pretindeau a fi trimise în numele unor companii sau instituții cunoscute pe plan local. Cel mai adesea, atacatorii urmăreau să obțină datele de card ale celor care cădeau în capcana de a le completa online.
Recomandări spam pentru utilizatori: