Un cunoscut psiholog a vorbit, într-un interviu acordat pentru impact.ro, despre începerea școlilor în România, în contextul pandemiei de COVID-19. Ce impact vor avea noile reguli introduse în instituțiile de învățământ, pentru a preveni răspândirea virusului, asupra elevilor, aflați în rândurile de mai jos.
A mai rămas puțin mai mult de o săptămână și elevii se vor întoarce din nou în băncile școlii. Psihologul Bianca Pescaru a vorbit, în cadrul unui interviu acordat recent, despre impactul psihologic pe care reînceperea orelor în instituțiile de învățământ l-ar putea avea asupra copiilor.
În ciuda faptului că numărul cazurilor de infectare cu COVID-19 a crescut alarmant în România, Guvernul a decis deschiderea noului an școlar 2020-2021 în data de 14 septembrie. Bineînțeles, în condiții speciale, menite să reducă riscul de îmbolnăvire cu noul coronavirus. Decizia a fost una controversată, iar persoanele abilitate în acest sens s-au pus greu de acord.
O parte dintre părinți sunt de acord cu hotărârea Executivului, în timp ce alții o contestă și au îndoieli. Au mai rămas doar 11 zile până ce școlile își vor deschide porțile, însă Guvernul nu a reușit să elaboreze un ghid metodolog pentru desfășurarea activităților în unitățile de învățământ pe fiecare nivel: preșcolar, primar, gimnazial, vocațional, profesional și tehnic special.
Ce spun specialiștii în acest caz? Ei bine, întrebată dacă este o idee bună ca elevii să înceapă școala, Bianca Pescaru a declarat că suntem cu toții ființe sociale și avem nevoie să relaționăm cu cei din jurul nostru, chiar dacă asta implică anumite „costuri“.
„Suntem ființe sociale. Avem nevoie de relații, de interacțiuni cu ceilalti, pentru sănătatea noastră fizică și psihică. Având în vedere că această situație de pandemia va dura, evident că nu putem sta în izolare pe termen lung nici noi adulții, nici copiii.
Cred că varianta reîntoarcerii fizice la școală, cu toate inconveniențele și restricțiile necesare, este varianta cu cele mai mici «costuri» din punct de vedere psihoemotional și social. În situații de criză majoră, nu există varianta ideală, ci se pune problema care dintre acele variante are mai puține «costuri» din punct de vedere social, psihoemoțional, economic, pe termen mediu și lung.
Cu toate regulile și restricțiile impuse, cred că pentru copii dar și pentru părinți, întoarcerea la școală, la o variantă cât mai apropiată de «normalitatea» de dinainte, este mai ușor de asimilat și are un impact mai scăzut asupra psihicului decât varianta școlii online pe termen îndelungat.
Pe de altă parte, calitatea actului de învățamânt este categoric inferior în variantă online decât în varianta prezentă fizic, aspect important de care ar trebui să ținem seama“, a explicat psihologul.
Pentru interviul integral, accesați Impact.ro.