Ministrul Educației, Daniel David, și-a exprimat poziția fermă împotriva introducerii de noi materii în învățământul preuniversitar. În opinia sa, educația de mediu, financiară sau juridică, printre altele, pot fi integrate în cadrul disciplinelor existente. Cu toate acestea, el subliniază că adevărata problemă nu constă în conținuturi, ci în modul de predare și în lipsa prieteniei materialelor didactice.
„Nu susțin introducerea de noi materii peste cele existente. Este o greșeală care se tot repetă în ultimii ani – fiecare vine cu o nouă materie: educație de mediu, educație financiară, juridică, sustenabilitate. Toate sunt importante, dar nu ca materii distincte. În momentul în care le adăugăm, ajungem să ne plângem că elevii au prea multe ore și materii,” a declarat Daniel David într-un interviu pentru Antena 3 CNN.
El consideră că astfel de subiecte pot fi abordate în cadrul materiilor deja existente, prin unități de învățare tematice integrate.
Răspunzând la întrebarea despre cum să reducă programa încărcată și să orienteze educația către abilități utile pentru piața muncii, ministrul a evidențiat echilibrul între teorie și competențe practice.
„Elevii trebuie să învețe teorie, dar și să dezvolte competențe procedurale. Teoria formează oameni care au sensuri și semnificații în viață, mai puțin susceptibili la manipulare sau teorii conspiraționiste. Însă, pe lângă cunoștințele teoretice, trebuie să îi învățăm ce este important să facă, atât în viața de zi cu zi, cât și într-un domeniu profesional,” a explicat ministrul.
Daniel David a identificat metodele de predare ca fiind principala problemă a sistemului educațional: „Conținuturile noastre sunt bine structurate și adaptate. Totuși, performanța elevilor la teste internaționale este slabă, chiar dacă programa noastră se aliniază cerințelor testelor. De ce? Pentru că nu predăm bine aceste conținuturi.”
În opinia sa, metodele de predare nu sunt suficient de eficiente, iar manualele nu sunt suficient de atractive pentru elevi.
„Trebuie să schimbăm modul în care predăm, să avem manuale mai prietenoase și să transformăm cunoștințele declarative în competențe reale,” a afirmat ministrul.
Pentru a remedia aceste probleme, Daniel David intenționează să lanseze programe de formare pentru profesori și să introducă metode moderne de predare.
„Voi crea oportunități pentru training, astfel încât profesorii să adopte modalități mai eficiente și mai atractive de predare,” a declarat el.
În ceea ce privește evaluarea cadrelor didactice, ministrul a sugerat că acest aspect ar putea deveni parte a procesului de îmbunătățire a metodelor educaționale.