Ce salariu are un taximetrist și cât câștigă un șofer pe Uber? Sunt întrebări pe care și le pun mulți clienți, după ce văd tariful de la Uber sau pretenția la șpagă pe care o au taximetriștii. Oare este mai bine să lucrezi la o companie de taxi sau să fii șofer ocazional? Noi îți arătăm cam cât câștigă fiecare.
PRECIZARE: În urma articolului publicat de noi, un cititor care este șofer Uber ne-a transmis un mesaj prin care a precizat ce câștiguri înregistrează în cursul unei zile normale.
”Eu sunt șofer Uber de mai bine de 4 ani. Calculul veniturilor unui șofer Uber pleacă de la o premisă foarte eronată (calculele taxelor sunt corecte, deși ați uitat să menționați tva-ul intracomunitar pe care-l plătește șoferul):
-la 8ore/zi, se fac aproximativ 15-16 curse. 20 de curse reprezintă un caz fericit și rar.-se încasează pe zi (aferent acestor curse aproximativ 200-220lei. Cea mai mare încasare am avut-o de sărbători: 330 lei intr-o zi.”, ne-a transmis Gabriel.
Din perspectiva clientului, pare ușor să fii șofer. Toată ziua nu faci decât să te plimbi cu mașina și, eventual, te mai alegi și cu un bacșiș gras la finalul programului. Adevărul este, însă, că șoferia este una dintre cele mai solicitante meserii și nici nu se câștigă chiar atât de mulți bani, cum ai crede. Paradoxal, tocmai ca taximetrist ai un câștig cel mult modest, dar nici șoferii Uber nu sunt fruntași la venituri.
În ultimii ani, taximetriștii și-au câștigat o reputație jalnică și sunt răul acela de care nu te poți lipsi. Exceptând cazurile abuzive și infracțiunile comise de aceștia, înainte de a-i judeca, e bine să știi că „vânătoarea” lor după bacșiș și clienți este, oarecum, justificată.
Taximetria este, într-un fel, și un joc de noroc, deci câștigurile depind foarte mult de numărul de clienți și de norocul de a fi tu șoferul ales, și nu concurența. Ca să atragi clienți, trebuie să știi câteva noțiuni de marketing, să te adaptezi pieței, lucru care, din păcate nu prea se întâmplă printre taximetriști.
Foarte mulți preferă să lucreze pe turele de seară – noapte, pentru că transportul public e mai aerisit, comenzile sunt pentru trasee mai lungi, deci mai bănoase, iar aceștia pot fi dispuși să-ți lase ceva în plus, pe lângă tariful afișat pe taxator. Ține de psihologia socială. Pe seară, oamenii sunt prea obosiți să le mai ardă de negociere și lasă de la ei.
Vremea rea este cea mai bună prietenă a taximetristului pentru că atunci răsar cei mai mulți clienți și cu greu te pot refuza, chiar dacă umfli puțin tariful. În ceea ce privește intervalul orar benefic din zi, acesta este cuprins între 6:00 și 9:00. Cel mai prost moment al zilei este între 11:00 și 15:00, pentru că lumea e la serviciu, la studiu, etc.
Taximetriștii care sunt angajați la o companie de taxi, trebuie să plătească firmei o anumită sumă, la finalul fiecărei zile lucrate, fie o dată la câteva zile, depinde de patron. Această sumă poate varia, de la 70 la 100 de lei.
„Aproximativ 60% dintre taxiurile din oraş merg pe gaz, nu pe benzină, pentru că gazul este mai ieftin, e 2,29 lei. Eu am maşină pe gaz şi merg cam 150 de kilometri pe zi, ceea ce înseamnă că trebuie să plătesc aproximativ 50 de lei pe gaz zilnic“, a declarat, în urmă cu câțiva ani, un taximetrist.
În medie, un taximetrist câştigă pe tură între 220 şi 300 de lei. Astfel, după ce plăteşte dările către firmă, scade consumul de carburant şi cheltuielile personale, precum şi taxele către stat, un taximetrist obţine pe lună între 1.600 şi 2.200 de lei. La acest venit, se mai adaugă, desigur, și șpăgile care merg potrivit devizei „dacă nu curge, pică”.
Șoferul Uber câștigă atât cât lucrează, dar acest nu păstrează întregul câștig. Astfel, cu cât este mai mic, cu atât este mai dezavantajos. El este cel care-și asigură costul combustibilului, plata taxelor și mentenanța mașinii.
Costul combustibilului depinde, evident, de consumul mașinii și de prețul carburantului, care, de regulă este în procent de 15 până la 30% din toți banii pe care-i câștigă șoferul.
Într-o zi normală, un șofer face cam 20 de curse în opt ore parcurgând aproximativ 200 km și încasează un total de 400 de lei. Din sumele încasate se scad: comisionul Uber de 25%, impozitul (3% pentru PFA) combustibilul (la un consum de 7%) și uzura mașinii (0,23 lei/km). De aici, rezultă un venit net pe zi de 167 de lei pe zi. Evident, suma poate crește în zilele aglomerate, dacă în oraș se desfășoară anumite evenimente sau dacă sunt condiții meteo severe.