Automatele din sistemul SGR nu funcționează întotdeauna eficient, motiv pentru care Guvernul vrea să schimbe modul în care românii reciclează ambalajele de plastic, dozele de aluminiu sau recipientele din sticlă. Ce trebuie să faci, dacă aparatul de reciclat respinge sticlele, pentru a primi înapoi garanția.
După introducerea sistemului SGR, românii au returnat peste 100 de milioane de ambalaje la unitățile comerciale ce dispun de automate în acest scop. Cu alte cuvinte, 10 milioane de euro au fost returnați, în total, consumatorilor, în urma opririi inițiale a garanției de 50 de bani la momentul achiziției.
Executivul României a stabilit amenajarea unor automate de reciclare a recipientelor din plastic, aluminiu sau sticlă în parcările marilor unități comerciale. Regulile ar putea să se schimbe, fiindcă în prezent guvernanții discută despre modificarea modului de operare a ambalajelor oferite spre reciclare.
Multe plângeri au fost înaintate spre Guvern, potrivit cărora automatele pentru ambalajele din plastic, aluminiu sau sticlă cu logo-ul SGR nu funcționează întotdeauna eficient, uneori respingând recipientele. Astfel, guvernanții discută despre modificarea sistemului SGR.
Automatele SGR resping ambalajele din plastic, aluminiu sau sticlă când nu le recunosc după logo, capacitatea maximă de colectare a fost deja atinsă sau recipientul prezintă unele deformări. Acestea sunt principalele motive pentru care sticlele reciclate de români la automate nu sunt acceptate de sistem.
Potrivit regulilor aflate în dezbatere, dacă vei dori să reciclezi ambalajele de plastic, dozele de aluminiu sau recipientele din sticlă, însă automatele le vor respinge, vei putea să apelezi la „un truc genial” pentru a rezolva problema. Casierii vor putea să te ajute să reciclezi ambalajul, oferindu-ți garanția pe loc.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că magazinele vor fi obligate să preia manual sticlele şi ambalajele reciclabile, dacă automatele nu vor funcționa corespunzător. Casierii vor oferi la casă contravaloarea garanției achitate inițial de consumatori.
Magazinele trebuie să ofere „posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR, în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”, arată o hotărâre de lege.
În prezent, legislația nu face referire la cazurile în care aparatele de colectare sunt defecte, însă guvernanții lucrează la ohotărâre de guvern în acest sens, a precizat ministrul Mediului, Mirchea Fechet.