Ce reguli trebuie să respecte cei care vând pe OLX, Lajumate.ro, Publi24, Okazii. Ce prevede regulamentul

de: Filon Stan
04 08. 2020

Legislația în vigoare a fost modificată, astfel încât persoanele fizice care vând produse pe platformele de comerț online trebuie să respecte regulile impuse de lege, ca orice alt comerciant.

Reguli noi pentru cei care vând produse online

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor a modificat legislaţia, iar acestea sunt regulile pe care le-au anunțat autoritățile.

„OLX urmăreşte cu interes evoluţia reglementărilor din domeniul protecţiei consumatorilor. Suntem deschişi să colaborăm oricând cu autorităţile din domeniu. Ne exprimăm încrederea că orice modificare a legislaţiei în domeniu îşi propune ca rezultat protecţia consumatorilor. Îi asigurăm pe cei care vând pe OLX că platforma noastră va face toate eforturile necesare pentru a înţelege în permanenţă rigorile legislative şi de a le oferi tot sprijinul de care au nevoie pentru a-şi desfăşura activitatea la cele mai înalte standarde“, este comunicatul oferit de olx.ro.

Reguli noi pentru cei care vând produse online

Care sunt regulile pe care trebuie să respecte vânzătorii

Concret, ANPC a schimbat definiţia operatorului economic, astfel încât aceasta să cuprindă şi persoana fizică, alta decât persoana fizică autorizată. Astfel, operatorul economic este definit drept „persoana fizică ce desfăşoară activităţi independente, în mod repetat, în scopul obţinerii de venit, persoana fizică autorizată şi persoana juridică, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii”.

Ca atare, orice persoană care vinde, în mod repetat, produse în scopul obţinerii de venit se va supune regulilor aplicabile comercianţilor.

Potrivit ANPC, producătorii economici sunt obligaţi:

  • să pună pe piaţă numai produse sigure şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate;
  • să pună pe piaţă numai produse care respectă condiţiile prescrise sau declarate;
  • să oprească livrările, respectiv să retragă de pe piaţă şi/sau de la consumatori produsele la care organele abilitate ori specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea, securitatea ori interesul economic al consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective sau limita pentru a limita eventualele prejudicii/pagube;
  • să asigure, atât pe durata de fabricaţie, cât şi după scoaterea din programul de fabricaţie, pentru perioada cel puţin egală cu durata medie de utilizare, calculată de la data vânzării ultimelor produse, direct sau prin terţi abilitaţi, piesele de schimb aferente şi service-ul necesar produselor de folosinţă îndelungată;
  • să folosească în activitatea de producţie şi depozitare spaţii corespunzătoare.

Distribuitorii/comercianţii sunt obligați:

  • să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi respectă condiţiile prescrise sau declarate;
  • să nu comercializeze produse despre care deţin informaţii sau consideră că pot fi periculoase;
  • să anunţe, imediat, autorităţile publice competente, precum şi producătorul despre existenţa pe piaţă a oricărui produs de care au cunoştinţă că este periculos;
  • să retragă de la comercializare produsele la care organele abilitate de lege au constatat că nu îndeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, dacă aceasta constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;
  • să asigure condiţiile tehnice stabilite de producător pe timpul transportului, manipulării, depozitării şi desfacerii produselor;

Prestatorii de servicii sunt obligați:

  • să folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai produse şi proceduri sigure şi, după caz, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate, şi să anunţe imediat existenţa pe piaţă a oricărui produs despre care au cunoştinţă că este periculos;
  • să presteze numai servicii care nu afectează viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
  • să respecte condiţiile prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute în contracte;
  • să asigure, la prestarea serviciilor, condiţii igienice, condiţiile stabilite de producător, de actele normative în vigoare, precum şi cele specifice desfăşurării activităţii;   Operatorii economici sunt obligaţi sa acorde despagubiri consumatorilor pentru pagubele suferite, inclusiv pentru cele colaterale cuantificabile, pe baza documentelor doveditoare mentionate in cadrul procesul verbal de constatare a contraventiei.   Operatorii economici sunt obligaţi să răspundă reclamaţiilor consumatorilor în maxim 48 de ore, de la primirea acestora.”