Ce faci dacă ai pierdut cardul cu tichetele sociale? Odată cu demararea programului „Sprijin pentru România”, românii aflați în dificultate au început să primească voucherele pentru alimente. Aceste facilități vin sub forma de carduri, care sunt alimentate cu cei 250 de lei. Dar, au apărut problemele, mai ales cele legate de pierderea cardurilor. Așa că, îți spunem ce faci dacă ai pierdut cardul cu tichetele sociale.
Așa cum anunța Ministerul Investițiilor și Proiectelor Sociale, de la 1 iunie peste 2,5 milioane de români au început să primească prin poștă cardul cu tichetele sociale.
Emiterea acestuia era în cadrul programului „Sprijin pentru România”. Prin program aceștia beneficiază de acele vouchere de alimente, în valoare de 250 lei (50 euro).
Ajutorul social, conform MIPS, va fi acordat până la finele acestui an. Există intenția de a prelungi programul până în 2027. Un acord de principiu a fost deja trimis către CE. Se așteaptă validarea acestuia, având în vedere că parte din bani vin prin PNRR.
Pentru intrarea în posesia cardului cei vizați nu trebuiau să depună niciun fel de cerere. Singura condiție stipulată era ca acești români să se afle „printre persoanele eligibile, așa cum sunt stabilite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS)”
Odată emis cardul cu tichetele sociale, acesta era trimis prin poștă, „însoțit de scrisori care conțin instrucțiuni de utilizare (inclusiv codul PIN), detalii despre operatorii economici parteneri și un număr de telefon pentru cazurile în care întâmpinați probleme.”, după cum precizează ministerul.
Dar, având în vedere numărul vârstinicilor, unii dintre ei neobișnuiți cu acest tip de unelte, ori le-au pierdut, ori au uitat PIN-ul, ori le-au fost furate. În acest caz primul lucru de care trebuie să ții cont, este să suni la numărul regăsit în scrisoarea trimisă odată cu cardul.
În cele ce urmează îți spune care sunt pașii și ce faci dacă ai pierdut cardul cu tichetele sociale.
Ministerul, atunci când s-a aprobat cadrul legal al programului „Sprijin pentru România”, a emis și un ghid referitor la utilizarea acestor carduri. Unul din punctele acestui ghid spune că titularul acestuia nu poate înstrăina cardul altei persoane, având în vedere că este emis nominal.
Cu toate astea, ghidul stipulează că „În cazuri excepționale, în care beneficiarul nu se poate deplasa la operatorii economici pentru a utiliza ajutorul. Aunci poate încredința tichetele unei persoane apropiate, dar doar împreună cu actul de identitate.”
Un alt aspect al siguranței la aceste carduri, este că nu se pot retrage banii în numerar, adică să-i scoateți de pe card. Conform actului normativ, sumele „pot fi utilizate doar pentru achiziționarea de produse alimentare/mese calde de la operatorii economici parteneri.”
Cel mai important aspect, dar și răspunsul la întrebarea „Cum să procedez în cazul în care am pierdut cardul?”, este dat tot de ghidul emis:
„Beneficiarul care a pierdut – sau dorește să blocheze temporar – cardul social pentru produse alimentare și mese calde trebuie să anunțe imediat pe emitentul cardului. va apela la serviciul de Asistență Clienți sau utilizând aplicația mobilă a emitentului.
Emiterea unui nou card și expedierea la adresa emitentului se vor face, prin grija emitentului. Procesul va fi în termen de 60 de zile de la data la care cardul a fost declarat pierdut.”
Celelalte două situații, anume pierderea PIN-ului și ce se întâmplă cu sumele, în cazul în care cardul cu tichetele sociale este pierdut, le regăsiți mai jos:
„Sumele disponibile pe card, în momentul blocării cardului, nu vor fi pierdute și vor putea fi utilizate după emiterea unui nou card. Este esențial ca imediat după ce ați constatat pierderea cardului să contactați unitatea emitentă pentru blocare/ prevenirea utilizării frauduloase.
Blocarea cardului se va face fie din aplicația mobilă a emitentului cardului. Sau fie apelând serviciul de Asistență Clienți al emitentului. Numai apelând serviciul de Asistență Clienți al emitentului va putea fi prevenită utilizarea frauduloasă a acestuia.”
„Beneficiarul care a pierdut PIN-ul poate accesa opțiunea ‚reamintire PIN’ din aplicația mobilă a emitentului. Sau poate să contacteze Serviciul Asistență Clienți al emitentului (telefon sau E-mail), în vederea emiterii unui nou PIN.”
Acum știi ce faci dacă ai pierdut cardul cu tichetele sociale. Așa că, ai mare grijă de cardul tău. Dacă intervine una din aceste situații, ia legătura imediat cu emitentul. Apelează serviciul de Asistență Clienți.