Ce alimente s-au scumpit și ce produse s-au ieftinit în luna martie. Cât a crescut prețul pentru cartofi
Criza provocată de pandemia de noul coronavirus aduce cu ea și modificarea prețurilor la raft. Vezi ce alimente de bază s-au scumpit în luna martie și la ce produse s-au înregistrat scăderi de prețuri.
Ce alimente s-au scumpit sau ieftinit în martie
Cartofii, fructele proaspete și tutunul se află printre produsele care au cunoscut o creștere a prețurilor în luna martie, comparativ cu luna februarie, timp în care ouăle, combustibilii şi serviciile de transport aerian s-au ieftinit.
În ceea ce privește rata inflației, aceasta s-a menținut la 3% în luna mărțișorului, în contextul în care alimentele s-au scumpit cu 5,11%, serviciile cu 3,8%, iar mărfurile nealimentare cu 1,39%, conform datelor publicate astăzi de Institutului Naţional de Statistică.
Cât au crescut sau scăzut prețurile
Față de a doua lună a anului 2020, cartofii s-au scumpit cu 8,74% în martie, potrivit aceleiași surse.
În martie, prețul la fructele proaspete a crescut și el cu 5,22% față de luna februarie, și cu 12% mai mult decât la sfârșitul anului 2019.
Nefăcând parte din categoria mărfurilor alimentare, tutunul și țăgările, alături de serviciile poștale, s-au scumpit și ele. Prețul țigărilor a înregistrat o creștere de 2,01% în luna martie față de februarie, și de 4,10% faţă de ultima lună a anului trecut.
Prin comparație, prețul ouălor s-a ieftinit cu 1,7% în martie, și cu 1,78% față de luna decembrie a anului 2019.
Tot din categoria scăderilor de preț fac parte și combustibilii, care s-au ieftinit în martie cu 2,64% și cu 5,79% faţă de finele lui decembrie.
Pe la mijlocul lunii martie, ministrul Agriculturii demara o monitorizare a prețurilor la raft, de la începutul crizei. Tot el a vorbit atunci și despre faptul că unele persoane au făcut speculă cu produse alimentare, pe fondul crizei sanitare.
„Avem monitorizări în 17, 19 și 24 martie. Am luat produsele de bază. În 17 martie, prețurile au crescut brusc la aproape toate produse de bază. Pe 19 și 24, prețurile au revenit la valorile inițiale. (…) Este vorba de o problemă de schimbare a paradigmei de aprovizionare. Este vorba și de schimbarea de comportament a cumpărătorului. Sperăm ca în două săptămâni obiceiurile de cumpărături ale oamenilor să revină la normal“, declara Adrian Oros.