Fie că ne place sau nu, cauciucurile de iarnă sunt o problemă. Atât din punct de vedere al calității, cât și al costurilor. Codul Rutier ne obligă ca, odată cu primii fulgi de nea, să ne montăm cauciucurile de iarnă. Dar, la fel de important, este și ce fel de cauciucuri alegem pentru mașina personală.
Iarna este aproape și, odată cu ea, discuția anuală despre cauciucurile de iarnă revine. Majoritatea pasionaților de mașini știu că anvelopele dedicate de iarnă sunt cea mai bună alegere pentru a conduce pe zăpadă. Dar este mult mai mult decât atât.
De exemplu, sunt multe de luat în considerare atunci când achiziționați cauciucurile de iarnă. Și ce face ca o anvelopă de iarnă să fie diferită de cea pentru toate anotimpurile? Inginerii și experți de la mai mulți producători de anvelope oferă ghiduri complete pentru a înțelege ceea ce intră în cauciucurile de iarnă perfecte pentru mașina ta.
Dacă locuiți într-o zonă în care temperaturile scad în mod regulat sub -7 grade în timpul iernii, da, aveți nevoie de cauciucurile de iarnă. Dacă locuiți în zone unde este rece, dar nu există prea multă zăpădă, tot veți avea nevoie de ele.
Nu de alta, dar există un motiv pentru care sunt numite „cauciucuri de iarnă”. Să nu mai vorbim de legislație, care spune, conform Codului Rutier, că suntem obligați să avem cauciucurile de iarnă, altfel riscăm amenzi destul de mari.
Compusul din cauciuc din anvelopele auto este construit doar pentru a funcționa într-un anumit interval de temperatură. Când se proiectează o anvelopă și un compus din cauciuc, primul lucru la carese gândesc inginerii este temperatura de tranziție a sticlei. Este vorba de temperatura la care anvelopele încep să se comporte ca sticla. Sub această temperatură, anvelopa „devine foarte, foarte dură și foarte fragilă și va începe să crape”, spun specialiștii.
În general, cauciucul din anvelopele de vară este construit pentru a funcționa bine la temperaturi de la 50 la peste 100 de grade. Anvelopele de iarnă folosesc diferite formulări de cauciuc care rămân moi sub 50 de grade.
O concepție greșită obișnuită despre cauciucurile de iarnă este că aveți nevoie de ele numai atunci când drumurile sunt acoperite de zăpadă sau gheață. Pur și simplu nu este cazul.
Cele mai bune anvelope de iarnă vor asigura o aderență bună în toate condițiile de vreme rece, indiferent dacă drumul este umed sau uscat. În termeni foarte simpli, acestea reduc timpul de conducere, tensiunea și stresul.
Dacă le primiți de la mărci de top, veți plăti prețuri de top. Dar poți pune preț pe siguranță, când este vorba de tine și de familia ta? Există șanse destul de mari ca un set dedicat de anvelope de iarnă să fie în continuare mai ieftin decât opțiunea de tracțiune integrală pe un vehicul care nu are standard. Aveți încredere, dacă locuiți într-un climat rece, merită.
La întrebarea „Pot economisi niște bani cumpărând doar un set de două anvelope de iarnă?” răspunsul este da. Ai putea. Dar, dacă puneți cauciucurile de iarnă doar pe roțile din spate, veți pierde răspunsul la direcția de pe față.
Dacă le încadrezi doar pe față, lucrurile vor fi mult mai rele. Specialiștii spun că anvelopele din spate vor avea mai puțină aderență decât anvelopele din față și, la rândul său, pe o suprafață alunecoasă, partea din spate se poate balansa și ieși de sub control.
Astfel vehiculul devine un lucru foarte dificil de stăpânit, dacă nu chiar imposibil de gestionat, chiar și pentru un șofer bun. Mulți oameni nu vor să folosească toate patru cauciurilede iarnă, alegând în schimb să pună două fie pe partea din față, fie pe cea din spate.
Acest lucru le oferă un pic de aderență suplimentară atunci când accelerează. Cu toate acestea, majoritatea experților în anvelope consideră că aceasta este o idee proastă.
Punând anvelope diferite pe fiecare axă, creați o mașină care are două seturi diferite de anvelope care prind diferit. Acest lucru creează tot felul de probleme de manipulare.
Există câteva variabile de luat în considerare atunci când alegeți cauciucurile de iarnă potrivite. Primul este evident dimensiunea. Trebuie să alegeți dimensiunea potrivită a anvelopelor pentru mașina dvs.
Următoarea alegere este să decideți dacă veți cumpăra un set suplimentar de roți. Dacă cumpărați un set suplimentar de roți, va fi mai scump la început.
Dar așa vă veți economisi timpul la mecanic atunci când vă vor schimba cauciucurile de vară și de iarnă. Puteți chiar să le schimbați singur, dar probabil va trebui să mergeți pentru o aliniere a roților după.
Atunci când alegeți un set de roți pentru iarnă, puteți alege fie aluminiu, fie oțel. Majoritatea tipilor de anvelope recomandă oțelul datorită greutății sale, ceea ce va ajuta la manevrare.
Rețineți că anvelopele mai grele vor folosi mai mult combustibil, dar roțile din oțel sunt mult mai ieftine decât roțile din aluminiu. De asemenea, sunt mult mai urâte.
În ceea ce privește un brand, majoritatea tehnicienilor recomandă să rămânem cu un brand cunoscut, chiar dacă costă puțin mai mult. Multe dintre cele mai importante magazine de anvelope vor avea vânzări înainte de iarnă.
Și dacă nu aveți nicăieri un spațiu unde să vă păstrați cauciucurile de iarnă, sau de vară), în timp ce celălalt set este pe mașină, nu-l abandonați. Există și în România spații unde le puteți stoca la un cost rezonabil.
În cele din urmă, ajungem la costuri. Pentru un sedan mic cu anvelope de dimensiuni normale, așteptați să plătiți de la 108 lei/bucată și chiar ceva mai mult, aproximativ 5.361 de lei, pentru un set de cauciucuri de iarnă, mai mult decât dacă primiți roți noi. Camioanele sau vehiculele cu anvelope speciale vor costa mai mult.
Când vine vorba de caucicurile de iarnă, achiziția acestora este o idee bună. Ultimul lucru pe care îl vrei este să te rănești pe tine sau pe altcineva prin accidentele care pot să apară, mai ales în condiții nefavorabile.