România stă extrem de prost la capitolul autostrăzi! În urmă cu patru ani s-au inaugurat doar 15 km de autostradă finalizați în 2016, urmând ca în 2018 să se dea în circulație 60 de kilometri de autostradă, iar în 2019, circa 43 de kilometri.
Din fericire, noile date publicate de Institutul Naţional de Statistică, arată că lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 54 de kilometri în 2020, comparativ cu 2019. Mai exact, la finalul lui 2020, România avea aproximativ 912 kilometri de autostradă.
Lungimea drumurilor publice totaliza 86.791 km, din care 17.913 km (20,6%) drumuri naţionale, 35.085 km (40,4%) drumuri judeţene, respectiv 33.793 km (39%) drumuri comunale, la 31 decembrie 2020.
De asemenea, peste o treime (33,4%) din lungimea drumurilor modernizate aveau durata de serviciu depăşită.
De asemenea, din lungimea drumurilor naţionale, 6.178 km (34,5%) erau drumuri europene, 920 km (5,1%) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 1.959 km (10,9%) erau drumuri cu patru benzi, 297 km (1,7%) drumuri cu trei benzi şi 35 km (0,2%) drumuri cu şase benzi.
În 2020, fostul premier al României, promitea că în următorii 10 ani România va avea încă 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, precum şi 2.500 de kilometri de cale ferată.
„Am prezentat 3.000 de kilometri de autostradă şi de drumuri expres, peste 2.500 de kilometri de cale ferată şi multe alte investiţii în infrastructura de toate tipurile: energetică, sanitară, infrastructura de comunicaţii”, a spus Ludovic Orban, într-o vizită în Franţa.
În acest moment sunt în execuţie aproximativ 290 km de autostradă, care ar urma să fie daţi în folosinţă până în 2023-2025.
Vestea bună este că în 2021 am putea circula pe autostradă de la Sibiu la Cluj-Napoca! Cei 24 de kilometri de autostradă dintre nodul Alba Iulia Nord și Aiud, la care grecii de la Aktor muncesc încă din 2014, au șanse mari să fie gata în această vară.
„În acest moment este cel mai lung lot pe care se lucrează. Trag nădejde că va fi adus la un grad de finalizare astfel încât să putem circula pe el. Și o să avem autostradă completă, fie și semiprofil pe anumite bucățele, dar o să mergem doar pe autostradă de la Cluj la Sibiu”, a declarat pentru Digi24 Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura.