Câţi kilometri va avea metroul din Cluj-Napoca. Va lega oraşul de o mare comună

de: Ștefan R. Apostol
22 05. 2024

Cluj-Napoca se îndreaptă cu pași mari spre statutul de metropolă, mai ales acum, după demararea lucrărilor la linia de metrou. Conform proiectului, s-a aflat câţi kilometri va avea metroul din Cluj-Napoca, care va lega oraşul de o mare comună din zonă.

Cluj-Napoca, orașul din Romania cu cea mai rapidă dezvoltare

Pentru cei care știu orașul, și cum era în trecut, faptul că a ajuns unul din orașele românești cu cea mai rapidă dezvoltare socio-economică, poate fi o adevărată surpriză.

Cu un management bun, sub conducerea lui Emil Boc, orașul transilvănean se poate lăuda cu cele mai multe realizări, într-un interval de timp relativ scurt, dar și cu planuri noi pentru decongestionarea traficului în Cluj-Napoca.

De altfel, Cluj-Napoca avea să intre și în atenția Comisie Europene, considerat de oficialii de la Bruxelles orașul cu cea mai rapidă creștere din Europa. Unul din punctele forte ale acestei catalogări era că a făcut pași importanți înainte în domeniul automatizării.

Concret, în 2023, aici a fost demarat un amplu proiect, o inițiativă european, denumită „Cluj Future of Work”, de fapt, un „ecosistem de lucru rezilient din punct de vedere social pentru locurile de muncă actuale și viitoare din oraș”, se  arată în comunicatul emis în ianuarie 2023.

Câţi kilometri va avea metroul din Cluj-Napoca

Un alt proiect ambițios al edilului clujean Emil Boc este să facă din Cluj-Napoca al doilea oraș din România care va dispune de o linie de metrou. De altfel, proiectele de fezabilitate și construcție pentru metrou în Cluj-Napoca sunt în plină desfășurare, conform primarului.

„Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vom avea 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului.

În termen de verde, într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați. Doresc să mulțumesc tuturor celor din Guvernul României care au contribuit la acest proiect pentru colaborarea excepțională în parcurgerea etapelor legale necesare implementării proiectului”, a declarat primarul Emil Boc la semnarea contractului.

Conform proiectului, s-a aflat și câţi kilometri va avea metroul și câte stații va avea, fiind vorba de 21 de kilometri, și întreaga magistrală va avea 19 stații de metro care vor lega oraşul de o mare comună. De altfel, Emil Boc a reușit să facă din Cluj-Napoca „capitala” autobuzelor electrice.

Magistrala 1 leagă oraşul de o mare comună

După semnarea contractului, deja se știe și care va fi traseul primei magistrale de metrou din Cluj-Napoca, președintele CJ Cluj fiind cel care explica și cum va lega această magistraă orașul de cea mai mare comună din zonă, Florești.

„Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo.

Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.

De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială B-dul Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.”, se mai arată în comunicatul Primăriei Cluj.

Ceea ce este și mai interesant la această magistrală, de altfel unică în România, este că toate garniturile folosite vor dispune de tehnologie de ultimă generație, „fără mecanic”, iar vagoanele, în număr de trei, vor avea o lungime de 51 de metri și o lățime de 2,65 de metri, având o capacitate de 540 de locuri.

În ceea ce privește capacitatea de transport, se  mai arată în comunicat, va fi „la interval de 90 secunde va fi de 15.200/21.600 pasageri / oră și sens sau 40 trenuri / oră și sens”. Întreaga valoarea a acestui proiect se ridică la 9.059.483.352,07 lei fără TVA, iar durata de realizare este de 96 luni.