14 ian. 2025 | 19:16

Cât costă taxele de pod și de autostradă în Turcia în 2025. Prețurile au fost majorate

Știri generale
Cât costă taxele de pod și de autostradă în Turcia în 2025. Prețurile au fost majorate
Taxe de pod și autostradă, în Turcia, în 2025

Începând cu 13 ianuarie 2025, conducătorii auto care traversează podurile și utilizează autostrăzile din Turcia vor plăti tarife mai mari, conform unui anunț al Direcției Generale a Autostrăzilor. Creșterile variază semnificativ, iar unele taxe au fost majorate cu până la 43%. Aceste modificări au generat nemulțumiri în rândul șoferilor, dar și critici din partea opoziției.

Noile tarife pentru traversarea podurilor

Podurile care fac legătura între diferite regiuni ale Turciei au înregistrat creșteri semnificative ale tarifelor. Astfel, traversarea pe Podul Osmangazi costă acum 795 TL (aproximativ 22 de euro), reprezentând o majorare de 43%. Podul Çanakkale 1915 are un tarif similar, de 790 TL, în creștere cu 35%.

În cazul Podului Martirilor din 15 iulie și al Podului Fatih Sultan Mehmet, ambele situate în Istanbul, tarifele au crescut cu 42%, ajungând la 47 TL (1,30 euro) fiecare. Podul Yavuz Sultan Selim, un alt punct important de legătură, are un tarif de 80 TL (2,21 euro), ceea ce reflectă o majorare de 15%.

Tunelul Eurasia, care traversează sub Marea Marmara, este disponibil pentru vehiculele standard la un tarif de 225 TL (6,25 euro). Plata se poate face exclusiv prin intermediul sistemului HGS, fără posibilitatea utilizării numerarului.

Autostrăzi mai scumpe și un nou tronson inaugurat

Taxele de acces pe autostrăzile din Turcia au fost, de asemenea, ajustate. Printre cele mai utilizate rute, Autostrada Gebze-Orhangazi-İzmir are un tarif de 1.971 TL, în timp ce Autostrada Ankara-Niğde costă 590 TL. Alte exemple includ Autostrada Europeană Marmara de Nord (172 TL) și Autostrada de Centură din Nord (431 TL).

Totodată, președintele Recep Tayyip Erdoğan a inaugurat recent autostrada Aydın-Denizli, un tronson de 163 de kilometri care conectează regiunile Marmara și Egee cu Marea Mediterană. Noul drum reduce timpul de călătorie de la două ore la mai puțin de o oră. Președintele a subliniat importanța economică și turistică a proiectului:

„Drumul înseamnă transport, industrie, producție, turism, cultură, siguranță și dezvoltare. Autostrada Aydın-Denizli va crește veniturile din turism și va accelera transportul produselor agricole și industriale spre Izmir, cel mai important centru de export al regiunii.”

Critici dure din partea opoziției

Principala formațiune de opoziție, Partidul Republican al Poporului (CHP), a criticat aspru politica de majorare a taxelor implementată de partidul de guvernământ, AKP. Conform declarațiilor CHP, în ultimul an, creșterile cumulative ale tarifelor de trecere au atins niveluri alarmante:

  • 288% pentru Podul Çanakkale
  • 318% pentru Podul Osmangazi
  • 300% pentru Podul Yavuz Sultan Selim
  • 453% pentru Podurile Martirilor din 15 iulie și Fatih Sultan Mehmet

Aceste cifre subliniază povara tot mai mare asupra șoferilor, într-un context economic deja marcat de inflație.

Sistemul HGS, o soluție rapidă și eficientă

Pentru a facilita tranzitul, Turcia continuă să promoveze utilizarea sistemului HGS (Hızlı Geçi Sistemi). Acesta permite trecerea rapidă prin stațiile de taxare, utilizând o etichetă atașată pe parbrizul vehiculelor. Etichetele HGS pot fi achiziționate de la oficiile PTT și de la băncile Yapı.

Deși autoritățile subliniază beneficiile noilor investiții în infrastructură, creșterile tarifare au stârnit nemulțumiri atât în rândul șoferilor, cât și al opoziției politice. Rămâne de văzut cum vor influența aceste măsuri transportul și turismul în Turcia în anul 2025.