Românii sunt mari consumatori de carne de porc. România a avut în 2019 3,95 de milioane de capete de porci, în scădere cu 75% față de anul 2006, și s-a situat pe locul zece în Uniunea Europeană.
Majoritatea dintre noi ne întrebăm de ce, la poarta fermierului, kilogramul de carne de porc în viu pleacă cu un preț foarte mic spre abator, iar pe rafturile magazinelor ajung să coste de până la patru ori mai mult.
În luna mai 2020, kilogramul de carne de porc în viu se se situa la nivelul de 5,64 lei, în timp ce într-unul dintre magazine din sectorul 3 al Capitalei aparținând unui mare comerciant, prețul cărnii de porc vrac era de 18,95 lei pe kilogram, potrivit Monitorul Prețurilor, unealtă pusă la dispoziția consumatorilor români de Consiliul Concurenței din România.
Până la prețul de pe raft se află comerciantul. Fermierul nu poate să nu vândă porcul ajuns la greutatea de sacrificare. El pierde financiar dacă nu respectă un anume flux. Porcii nu pot fi ținuți mai mult după ce ajung la acea greutate. Dacă aceștia nu sunt vânduți la timp fermierul suferă pierderi financiare.
Abatoarele de regulă sunt cele care vând carnea mai departe. Ele cumpără carnea de la fermieri când prețurile se situează la un anumit nivel. Dacă nu scot cheltuielile nu contractează. decât să lucreze în pierdere, mai bine nu lucrează.
Retailerul nu pierde niciodată, își permite să păstreze prețul la raft, atunci când cele de la fermă variază. Astfel presiunile generate de preț apasă doar pe fermier. Kaufland, prin vocile sale autorizate, a făcut anumite precizări în ceea ce privește prețul cărnii de porc.
Reprezentanții companiei susțin, în ceea ce privește costul cu care cumpărătorii achiziționează carne de porc de la raft, este necesară analiza aspectelor într-un context mai larg.