Cât a ajuns să coste un hotdog în Aeroportul Otopeni. Turiștii sunt revoltați, cu banii ăștia mănânci la restaurant

de: Ștefan R. Apostol
26 07. 2024

Indiferent în ce colț de lume ai merge, întotdeauna există un element comun în toate aeroporturile. Fie că ne place, fie că nu, întotdeauna restaurantele, barurile, sau orice alte localuri vor avea prețuri mai mari decât în mod normal. O astfel de surpriză au avut-o și unii români atunci când au descoperit cât a ajuns să coste un hotdog în Aeroportul Otopeni.

De ce sunt preturi exagerate in restaurantele din aeroporturi

Chiar dacă ai călătorit măcar o dată cu avionul, cu siguranță ai fost șocat de costul ridicat din aeroporturi. Deși nu este niciodată plăcut să cheltui o mulțime de bani pe gustări, băuturi și mese, există de fapt un motiv complex pentru care vedzi prețuri atât de mari în apropierea terminalelor avioanelor. Cu toate astea, „de ce este mâncarea din aeroporturi atât de scumpă?” este una justificată.

În primul rând, trebuie să înțelegem cine este responsabil de stabilirea prețurilor. Restaurantele din aeroporturi sunt deținute de proprietari de afaceri, atât mici, cât și întreprinderi, care închiriază spațiu de la aeroportul însuși. Deci, s-ar părea că aceste companii stabilesc prețurile.

Pornind de la această premisă, este ușor să atribui prețurile ridicate cererii și ofertei. Dacă oferi singura cafea, singura băutură energizantă sau singurul burger de pe această parte a securității aeroportului, poți cere oricât, dar adevărul nu este chiar atât de simplu.

Multe aeroporturi au restricții privind prețurile

De fapt, multe aeroporturi au restricții privind prețurile produselor pentru companiile care operează sub acoperișul lor, ceea ce se numește „street pricing”. Acest lucru garantează că vânzătorii nu percep mai mult de un anumit procent în plus față de ceea ce ar face pentru aceleași produse vândute în afara aeroportului.

Cu toate acestea, s-ar putea să plătești în plus pentru o sticlă de apă la unele terminale. Motivul se reduce la costurile de operare ale întreprinderilor, inclusiv chiria, comisioanele și alte taxe.

Prin urmare, întreprinderile trebuie să factureze mai mult pentru produsele lor, inclusiv pentru alimente, pentru a genera profit. Așadar, aeroporturile însele sunt parțial responsabile pentru prețurile ridicate.

Cât a ajuns să coste un hotdog în Aeroportul Otopeni

Și pentru a argumenta cele enunțat mai sus, hai să vedem cât a ajuns să coste un hotdog în Aeroportul Otopeni.

Spre exemplu, dacă mergi la nea Costică din colț, care are un spațiu de vânzare fast-food, vei descoperi că un banal hot-dog, adică o pâinică, tăiată pe din două, cu unu, sau doi crenvurști și sos de ketchup și muștar, va costa undeva la maxim 10 lei. Pe de altă parte, celebrii hotdogi vânduți la IKEA au ajuns să coste acum 2,5 lei.

Același preparat de tip fastfood, conform unor români ajunși în Aeroportul Otopeni, a ajuns să coste 60 de lei. Dacă mai adaugi și o cafea de la aparatele de cafea, care costă cam 10 lei și o apă la 0,5, care costă tot atât, ajungi la aproape 80 de lei pentru produse pe care, în mod normal, le cumperi cu prețuri mult mai mici din afara zonei de aeroport.

Deși ar trebui să existe un echilibru, se pare că lucrurile au luat-o complet razna, iar asta se datorează atât operatorilor economici, dar și administratorilor Aeroportului Otopeni care ar cere sume extrem de mari pentru chiriile spațiilor comerciale.

Deși s-au aplicat sancțiuni și în trecut, precum cele din 2021 acordate de Consiliul Concurenței unui număr de 10 restaurante de aici, suma ridicându-se la 6,9 milioane lei, tocmai pentru fixarea prețurilor, se pare că pe nimeni nu interesează, iar prețurile cresc de la o zi la alta.