Capcanele liberalizării. Atenție: s-a aflat cine te păcălește cu prețuri mai mari, de fapt, nu mai mici. Ce trebuie să faceți pentru a evita asta, citiți în articolul de mai jos.
Capcanele liberalizării pieței de energie sunt mai multe, astfel că s-a aflat ce furnizor vrea să te păcălească cu prețuri mai mari, de fapt, nu mai mici.
Asociația Energia Inteligentă a luat la puricat prețurile dintre serviciul universal și prețul din cea mai mică ofertă a actualilor furnizori de energie, care au statut și de furnizori de ultimă instanță, ENEL, CEZ, Electrica, E.ON.
În urma atentei analize s-a observat că există o diferență mică între prețul de Serviciul Universal și prețul din cea mai mică ofertă a furnizorului actual, cu o singură excepție, furnizorul ENEL.
Asociația Energia Inteligentă a explicat pentru HotNews cum a apărut această situație aparent imposibilă. ENEL este furnizorul de Serviciul Universal care are cei mai mulți consumatori casnici pe piața liberă, respectiv furnizorul care are de gestionat cel mai mic număr de consumatori în Serviciul Universal, cărora după cum se poate observa le oferă prețuri foarte avantajoase față de prețul de Serviciu Universal, comportament aparent mult diferit față de ceilalți frunizori.
Prima întrebare care se ridică este cum a ajuns ENEL să aibă un număr atât de mare de consumatori casnici. Răspunsul este fi legat strict de practica furnizorului. ”Am primit mai multe zeci de sesizări de la consumatorii casnici pe platforma Asociației Energia Inteligentă, care arătau că deși aceștia nu au semnat nici un contract în ultimii ani se găsesc în piața liberă conform înscrisului de pe factura de energiei electrică”, explică președintele Asociației, Dumitru Chisăliță, care s-a confruntat cu aceeași situație personal.
Având un apartament în București, a constatat că a fost trecut în piața concurențială, anterior anului 2020, fără a fi anunțat, respectiv a semna un contract. După această măsură, prețul final al energiei a crescut până la nivelul de 0,8194 lei/kWhl respectiv cu 12% mai mare decât prețul de Serviciu Universal și cu 32% mai mare decât cel mai bun preț din piață.
În schimb, conform datelor analizate de asociație, în cazul Electrica, care operează la nivelul Brașovului, diferența între prețul final din Serviciul Universal și cea mai mică ofertă a furnizorului este de doar 3%.
Astfel, dacă se extrapolează datele primite de la 41 de proprietari care au contract cu ENEL din toate cele 3 regiuni unde acesta acționează, costul pe care-l plătesc unii din cei aproximativ 2 milioane de consumatori casnici în piața concurențială către furnizorul lor ENEL este:
-cu cca. 9% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din Serviciul Universal din rețeau de distribuție Electrica,
-cu 12% mai mare decât prețul de Serviciu Universal pe care-l plătesc consumatorii ENEL din București.
-cu 4% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din Serviciul Universal din rețeau de distribuție CEZ.
-cu 2% mai mare decât cel mai mare preț de Serviciu Universal plătit în România (preț achitat de consumatorii din Serviciul Universal din rețeau de distribuție ENEL DISTRIBUȚIE BANAT),
-cu 6% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din Serviciul Universal din rețeau de distribuție EON.
De asemenea, potrivit Asociației Energia Inteligentă câștigurile mari realizate prin aceste practici în piața concurențială de către ENEL, acolo unde mulți consumatorii au ajuns, probabil la fel fără a-și da acordul, determină susținerea unor prețuri, mici în aparență pentru un număr de aproximativ 800.000 de consumatorii casnici care încă se găsesc în piața Serviciului Universal la ENEL, și care încearcă să treacă în piața concurențială.