Actualele proteste ale taximetriștilor, împotriva unor celebre platforme, tot mai solicitate de români, în ultimii ani, au cuprins 30 de orașe din țară. Șoferii se tem că, din cauza concurenței, riscă să își piardă locurile de muncă. Gabriel Lăutaru, solistul trupei Boombastic, care timp de doi ani a trăit numai din taximetrie, ne-a vorbit despre problemele cu care se confruntă, de fapt, toți taximetriștii, indiferent pentru ce firmă lucrează.
Gabriel Lăutaru, solistul aflat, cândva, în lumina reflectoarelor, cu trupa ”Boombastic” și hit-ul ”Ești ca o viperă”, și-a câștigat banii, preț de doi ani, în pandemie, ca taximetrist.
A lucrat, cum zice el, și pe mașinile galbene, care acum au declanșat aceste proteste, în toată țara, dar și la concurență. El susține, însă, că probleme au, de fapt, toți șoferii de taxi, indiferent pentru cine lucrează și că această meserie nu mai este bănoasă, ca odinioară.
Dimpotrivă, se câștigă rușinos de puțin:
”Am lucrat la mai multe firme de taxi, am lucrat și la cele galbene și la concurență. Există, da, o tensiune între taximetriști, dar nu ceva grav. S-a implementat pe toate taxiurile aplicația, mai toți o folosesc, nu prea mai sunt dispecere, s-ar putea să dispară această meserie, pentru că sunt din ce în ce mai puține.
Aplicația este foarte utilă și rapidă. Acolo ești întrebat, de unele firme, cum vrei să plătești, cash sau cu cardul. În momentul în care plasezi comanda, dacă vrei cu cardul, dar nu ai bani pe card, nu-ți preia nimeni comanda, pentru că, mai înainte, ți se verifică banii de pe card.
Mașinile sunt curate cam toate, dar în zona de concurență sunt totuși mai îngrijite, poate pentru că sunt și mai noi”, ne-a declarat el, exclusiv pentru Playtech Știri.
Gabriel Lăutaru a decis, după cei doi ani de muncă în trafic, să renunțe la taximetrie. El ne-a dezvăluit cu câți bani mai rămânea, la sfârșitul lunii, după ce plătea toate dările către firmă:
”Firmele cumpără mai multe mașini, pe care mai apoi le închiriază șoferilor. Tu, ca șofer, trebuie să-i plătești chiria săptămânală, care ajunge la vreo 350 de lei, plus procentul din toate încasările, de 10%, către flotă, plus că mai ai de plătit și contractul.
Când făceai un calcul, înseamna că munceai doar pentru ei, rămâneam lunar în mână cu vreo 2.000 de lei, în condițiile în care munceam 9 sau 10 ore zilnic. Eu am prins cei doi ani de pandemie, în acea perioadă m-am apucat, ca să câștig un ban.
De fapt, toți sunt nemulțumiți, nu mai e o afacere să fii taximetrist, pentru că piața e saturată”.
El a mai adăugat:
”În trafic sunt sute de mașini, deja sunt foarte multe, mai ales în București, e saturat, au dat dreptul să se lucreze și cu mașini din provincie. Înainte, nu aveai voie, dar acum legea permite chestia asta, trebuie doar să-ți schimbi documentația, să te ia sub aripă ei o firmă, o flotă, cum se mai numește.
Trebuie să te afiliezi la o flotă din acel oraș, la cineva care are o firmă de profil. Acel om trebuie să scoată un act prin care ție îți dă dreptul să lucrezi în acel oraș. Vara, în Constanța, mulți bucureșteni fac taximetrie, pentru că merge mai bine, sunt mulți turiști”.
Fostul solist a dat peste câțiva clienți rău-platnici, în cei doi ani de taximetrie. A trebuit să scoată bani din buzunar pentru a acoperi paguba:
”Lucruri grave n-am pățit. Mi s-a mai întâmplat, însă, să iau un client pe o distanță foarte mare, iar când am ajuns la destinație, să refuze să plătească suma totală. Făcea vreo 70 de lei și susținea că are de plată doar vreo 20 de lei. Atât și plătea.
L-am și refuzat, nu i-am luat deloc, i-am și zis unuia: ”Păstrează-i fericit!”. Este mult mai bine cu plata cash a cursei, decât pe card. Pentru că dacă toți clienții plătesc direct pe card, firma sau flota, cum se mai numește, ia toți banii. De-abia la sfârșitul săptămânii primeam partea mea.
Lumea mai lăsa pe card, pentru mine, așa, câte 50 de bani sau câte un leu, dar firma nu îți mai dă nimic. Bacșișul intră pe cardul flotei, nu-l mai vezi! Doar dacă firma și mașina sunt ale tale este bine cu plata cursei direct pe card”.