Cât timp pierzi în traficul din București, deși Firea a promis fluidizare

de: Daniel Ștefan
13 11. 2018

Bucureștiul este cel mai aglomerat oraș din Europa și nu ai nevoie de un studiu statistic ca să observi asta. Totuși, în cifre, se pare că stai aproape o lună de zile în trafic, în decursul unui an.

Conform unui TomTom Traffic Index, Bucureștiul este al treilea oraș din lume care se confruntă cu un trafic rutier extrem de congestionat. Acest instrument de analiză a luat ca eșantion 390 de orașe din întreaga lume, dar au fost prezentate doar primele 15 cele mai aglomerate orașe.

De regulă, ești obișnuit să nu vezi România prin topul vreunui grafic, pentru că noi suntem întotdeauna la coada clasamentului, mai ales când vine vorba de aspecte pozitive. Se schimbă situația când luăm în calcul modul în care evoluează organizarea urbanistică.

Este aproape incredibil că Bucureștiul, care are doar (aproape) două milioane de locuitori, concurează cu un oraș asiatic și unul din America Latină.

Studiul, prezentat și pe Bloomberg, arată că pierzi până la 218 ore în trafic, în decursul unui an, care sunt echivalente cu 27 de zile într-un an.

La nivel european, Bucureștiul ocupă chiar locul 1 în acest top, cu toate că este abia al cincilea cel mai aglomerat oraș din Europa.

În medie, ca locuitor al Capitalei, pierzi cu 50% mai mult timp în trafic decât în alte orașe precum Istanbul (cândva, unul dintre orașele cu cea mai mare densitate a populației din estul Europei) sau Rio de Janeiro.

În timpul așa-ziselor ore de vârf, adică din amiază și până seara, timpul petrecut degeaba în trafic este cu 90% mai îndelungat.

Totuși, așa cum s-a mai scris într-un articol Playtech anterior, trebuie avut în vedere că datele furnizate de TomTom n-au mai fost actualizate pentru București din 2016. Anul trecut, aceeași sursă menționa că Bucureștiul era pe primul loc în topul celor mai aglomerate orașe din lume. Nu știm ce s-a întâmplat de Capitala a scăzut, în doar un an, pe locul al treilea.

Dacă datele furnizate de TomTom sunt reale, atunci situația Bucureștiului este îngrijorătoare și ciudată.

Bangkok are peste 8,5 milioane de locuitori, iar orașul are o suprafață de 1.569 de kilometri pătrați.

Mexico City avea aproape 9 milioane de locuitori (în 2010), pe o suprafață de 1.485 de kilometri pătrați.

În schimb, Bucureștiul are aproape două milioane de locuitori, pe o suprafață de aproape 230 de kilometri pătrați.

În cazul în care Capitala noastră e al treilea cel mai stresant oraș din lume cu asemenea valori, atunci ne confruntăm cu mai multe probleme, pe care autoritățile le ignoră sau nici n-au habar de ele.

În primul rând, români din alte zone ale țării se mută anual în București într-un ritm mai alert decât cel de dezvoltare urbană. Densitatea populației crește, dar orașul nu se extinde aproape deloc. Nu pe măsura necesităților societății.

În al doilea rând, Capitala e prost organizată, iar aici mai adaugi și dezinteresul indivizilor de a respecta regulile de circulație. În plus, afluxul de autoturisme este alarmant de mare, în condițiile în care nu există suficiente locuri de parcare. Însă toți vor să aibă o mașină chiar dacă n-au unde să le parcheze (legal).