Ministerul Educației modifică structura subiectelor de la evaluarea națională și de la bac, chiar dacă legea interzice să fie aduse modificări pentru anul școlar în curs.
Ministerul Educației vrea introducerea testelor grilă la probele de bază de la evaluarea națională și la bac.
Nu este chiar o schimbare radicală, pentru că subiectele grilă există deja la unele probe, dar modificarea se referă la introducerea testelor grilă și la probe precum limba română, matematică și istorie.
Astfel, toate subiectele de la bac și Evaluare vor avea 40% itemi obiectivi, adică întrebări deschise și tip grilă.
“Se merge pe abordare unitară la toate disciplinele de examen. La unele discipline erau deja itemi obiectivi, la socio-umane, la geografie. Nu erau astfel de subiecte la Română, la Matematică și la Istorie. În rest, programa este aceeași, sunt respectate și structurile din anii anteriori“, a declarat pentru Edupedu Marian Șuță, președintele Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE).
Trebuie avut în vedere faptul că modificarea vine fără o dezbatere publică anterioară și se aplică chiar pentru copiii care anul acesta dau examenele.
“A fost o părere a conducerii Ministerului Educației, CNEE și-a spus punctul de vedere, dar s-a luat această decizie. S-a considerat că, în felul acesta, se va reduce diferența în notele obținute de elevi la contestații. Au fost cazuri unde diferența dintre evaluarea de la examen și cea de la contestație a fost destul de mare. Introducând acești itemi obiectivi, se mai reduce decalajul de punctaj“, a mai adăugat Marian Șuță.
Prin urmare, sunt importante notele, nu bagajul de cunoștințe pe care îl au elevii la finalul unor stagii de ani de zile de școală. Trebuie avut în vedere faptul că notele nu mai reflectă de mult pregătirea unui elev. Dar, e mult mai simplu să corectezi niște teste grilă, decât niște eseuri sau comentarii, care pot fi reinterpretate.
Sistemul educațional din România vrea să devii un cetățean cât mai tipicar, cu răspunsuri simple și incomplete la probleme complexe.
Legislația prevede că examenele nu pot fi modificate pentru anul școlar în curs, ori schimbarea tipului de subiecte are în vedere chiar examenul de anul acesta.
“Structura, în principiu, nu se schimbă, ci se schimbă abordarea. Dacă ceri să calculezi aria unui pătrat pe anumite date sau spui că aria pătratului cu latura 4 cm este… nu văd schimbarea de structură și nici de programă. Nu spune nicăieri să nu fie introduși itemi obiectivi“, e de părere președintele CNEE.